RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Colourbox.com (Illustrasjonsfoto)

TV og Internett annonsevinnere

Sist oppdatert:
Norske medier solgte reklame for 3,1 milliarder kroner i årets første fem måneder.

Det er bedre tider i reklamemarkedet for medier. Det viser den siste reklamestatistikken fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO).

MIOs tall viser netto utfakturert medieomsetning, etter alle rabatter, men før provisjon til mediebyråene.

Pluss for TV og internett
Totalomsetningen til og med mai for alle mediebransjene endte på 3,069 milliarder kroner, en vekst på 7,9 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Landets kommersielle TV-kanaler omsatte for 996 millioner kroner sammenlignet med 913 millioner sammenlignet med i fjor. Veksten er på småpene 9,1 prosent.

Dagspressen omsatte for 855 millioner kroner i perioden – en vekst på 4,1 prosent sammenlignet med 2009.

Internett, som nå er den tredje største mediekanalen målt i omsetning, omsatte for 419 millioner kroner etter en vekst på hele 11,7 prosent.

En av de minste mediegruppene målt etter total omsetning er Kinoreklame. Men til gjengjeld var Kino den gruppen med sterkest vekst. Omsetningen vokste fra 18,9 millioner i fjor, til 26,2 millioner kroner i år. Det er en vekst på saftige 38,3 prosent.

Spiser markedsandeler
Markedsandelene mellom de ulike mediene endrer seg stadig og Internett fortsetter å spise av kaken. TV er fortsatt den største aktøren med en markedsandel av medieomsetningen på 32,5 prosent – opp 0,5 prosentpoeng sammenlignet med i fjor.

Dagspressens andel sank fra 28,9 prosent i fjor til 27,9 prosent i år. Internett har nå en markedsandel på 13,7 prosent, opp fra 13,2 prosent i 2009.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere