NA24.no

Foto: Julia Naglestad, NRK

Unge rømmer TV

Sist oppdatert:
Her er nordmenns TV-favoritter.

Nordmenn ser stadig mindre TV. Størst nedtur viser aldersgruppen 20 til 29 år. Det viser ferske halvårstall NRK har utarbeidet for Nettavisen.

- Sånn jeg ser det har nedgangen pågått noen år, fra toppårene 2007-2008. Fallet kan forklares med økt bruk av strømmetjenester, sier Håkon Lund Sørensen, medieanalytiker i NRK, til Nettavisen.

I første halvår 2012 så 20-29 åringene 159 minutter med TV hver dag - litt over to og en halv time. Første halvår 2013 er tallet redusert med hele 16 minutter.

Også i aldersgruppen over er fallet stort. 30-åringene bruker tolv minutter mindre på tradisjonell TV-underholdning.

Bytter ut tradisjonelt TV

Nedgangen betyr ikke nødvendigvis ikke at nordmenn sitter mindre foran flatskjermen. Vi velger kanskje bare andre former for underholdning.

- Det er klart at man ser mer TV jo eldre man blir, men det er klart at dette også kan bety et generasjonsskille, at dagens unge kommer til å se mindre TV når de blir eldre, sier Sørensen.

Han understreker også at seertallene også avhenger av hvordan man måler TV-tall, hva som skal regnes med.

- Vi ser for eksempel at konsumet på nett-TV har økt, samtidig som tradisjonell TV har falt. Enkelte sjangere som drama og sitcom konsumeres i større grad på andre plattformer, mens sjangere som sport og nyheter konsumeres på tradisjonell TV, fortsetter han.

Langt ned til TV 2

Oversikten som NRK har utarbeidet viser også hvilken programmer som er mest populære. Øverst troner «Eurovision Song Contest 2013» med over 1,5 millioner seere. Utover dette domineres topplisten av «Nytt på nytt» som på det meste har hatt 1,2 millioner seere. Programleder Tore Strømøy er også på listen med «Tore på sporet».

Reklamekanalene har ingen programmer på topp 10-listen. Første TV 2-program på listen over mest sette enkeltprogrammer våren 2013 er «Hver gang vi møtes» fra 5. januar med en rating på 1.035.000, plass nummer 32.

LES OGSÅ: - TV 2-nyhetene kuttet i to

Første halvår så nordmenn i snitt 525 timer med TV. Kvinner ser fortsatt lang mer enn menn, 545 timer mot 505 timer, viser tallene.

- Kvinner ser litt mer TV enn menn, det gjør de bare. Så enkelt er det, sier medieanalytikeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere