NA24.no

Foto: Pa Photos/Scanpix

USA-jubel for United og Chelsea

Sist oppdatert:
Champions League-kampen kan bli den mest sette i landets historie.

Onsdag spiller Chelsea og Manchester United den meget viktige kvartfinalekampen i Champions League. Kampen kjempes ikke bare på banen, også i mediebransjen er det kamp om oppmerksomheten. Et interessant poeng er at kampen kan bli en av de mest sette fotballkamper i USA noen sinne.

På vei opp
Europeisk fotball er en av de raskest voksende TV-sporter i USA, skriver forretningsmagasinet Marketwatch. Sjefene i to av de ledende fotball-kanalene melder om dramatisk økning i TV-tittingen.

- Publikumsveksten som vi ser for Premier League er helt oppe blant våre ledende sporter, sier ESPNs programsjef Scott Guglielmino.

Denne sesongen har tre kamper fra den engelske serien mer enn 500.000 TV-seere, ifølge Nielsen. Til sammenligning var det kun én Premier League-kamp som nådde disse tallene i fjor. På amerikansk betal-TV var det februarkampen i England, mellom Chelsea og Liverpool som var den mest sette, med 418.000 seere. Fox Soccers snitt TV-titting steg med 75 prosent fra 2009 til 2010.

- Veksten i publikum for internasjonal forball har tatt av, sier Nielsen-analytiker Stephen Master til Marketwatch.

Fox Soccers seertall er nå oppe på nivået til det National Hockey League har, og det man ser i den vanlige serien i amerikansk collage-basketball, sier Master videre. Han legger til at dette er meget imponerende tatt i betraktning av at Fox Soccer kun når ut til 40 millioner husstander. I tillegg til dette foregår aldri de europeiske fotballkampene i «prime time» for amerikanske TV-tittere.

Super-merkenavn
Målinger viser at Manchester United, Chelsea, Barcelona og Real Madrid er blant de mest kjente sportsmerkenavn i verden. Derfor blir det en suksess når disse lagene møtes i Champions League, mener Nielsen-analytikeren.

Han venter at toppkamper som onsdagens Chelsea-Manchester United og en mulig kamp mellom Real Madrid-Barcelona i semifinalen, vil toppe interessen for den europeiske fotballen i USA.

De amerikanske TV-selskapene har også fått effekt fra veksten i interessen etter sommerens World Cup i Sør-Afrika. ESPN hadde en vekst på hele 41 prosent i TV-tittingen på 2010-turneringen i forhold til 2006-turneringen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere