RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Varsler store kutt i Aftenposten

Sist oppdatert:
Schibsted presenterer seg i Barcelona. Nå skal det kuttes mye i Aftenposten.

Fredag vil Schibsted presentere seg for investorer i Barcelona. Der vil det bli presentert et sikkelig kostnadsprogram for Aftenposten, som inngår i Media Norge.

NA24 – din næringslivsavis

Aftenposten vil lansere et lønnsomhetsprogram som skal redusere årlige kostnader i papiravisen med i størrelsesorden 100 millioner kroner innen 2011. Minimum 50 millioner kroner av kostnadsreduksjonene vil komme i 2009.

Store kutt
- Kostnadsreduksjonene vil medføre engangs restruktureringskostnader på 60-70 millioner kroner, i første rekke knyttet til frivillige nedbemanningstiltak. Det er et mål å gjennomføre så mye som mulig av nedbemanningen i løpet av 2009, melder mediegiganten i presentasjonsmaterialet før kapitalmarkedsdagen.

Det er ikke ventet oppsigelser. I tillegg til det beskrevne programmet foreligger det i tillegg ambisjoner om at rundt 60 millioner kroner i kostnadskutt kan realiseres innen 2011 gjennom ytterligere tiltak, melder Schibsted.

Aftenposten inngår i Media Norge, som etter planen skulle børsnoteres denne høsten. Dette blir nå utsatt.

- Det jobbes med å se på en ny tidslinje for en videre prosess knyttet til Media Norge, fremkommer det i materialet fra kapitalmarkedsdagen.

Varslet oppkjøp
Schibsteds overordnede vekststrategi følger to hovedlinjer, skriver selskapet.

Det ene er organiske vekstinitiativer, som i 2008 vil koste 300-350 millioner kroner. I 2009 vil de viktigste satsingene skje innenfor online rubrikktjenester, online katalogvirksomhet og nettaviser. Et normalisert nivå for investering i organiske initiativer vil være 200-300 millioner kroner, melder mediegiganten.

Men de ser også muligheten for å gjøre gode oppkjøp.

- I tillegg har den senere tids utvikling i finansmarkedene ført til at Schibsted har bedre mulighet til å gjøre lønnsomme oppkjøp enn det som har vært tilfelle tidligere. Eventuelle oppkjøp vil i hovedsak skje innenfor internettvirksomhet eller innenfor virksomhet som kan skape grunnlag for utvikling av internettvirksomhet, skriver Schibsted i meldingen.

Svakere marked
Schibsted melder også om at annonsemarkedet i sommer har vært svakere enn samme periode i fjor i Norge. Dette gjelder spesielt eiendomsmarkedet i Aftenposten.

I Sverige er det så langt i sommermånedene ingen vesentlig endring sammenlignet med trenden tidligere i 2008.

Men Schibsted skriver at i Spania, der selskapet har en større operasjon, så er bildet mer utfordrende.

- I Schibsteds onlinevirksomheter i Spania forventes det en vekst i 3. kvartal mellom 15 og 25 prosent. På det nåværende tidspunkt forventes det i InfoJobs et nysalg i tredje kvartal på nivå med samme periode i fjoråret, melder Schibsted.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere