NA24.no

Varsler store kutt i Aftenposten

Sist oppdatert:
Schibsted presenterer seg i Barcelona. Nå skal det kuttes mye i Aftenposten.

Fredag vil Schibsted presentere seg for investorer i Barcelona. Der vil det bli presentert et sikkelig kostnadsprogram for Aftenposten, som inngår i Media Norge.

NA24 – din næringslivsavis

Aftenposten vil lansere et lønnsomhetsprogram som skal redusere årlige kostnader i papiravisen med i størrelsesorden 100 millioner kroner innen 2011. Minimum 50 millioner kroner av kostnadsreduksjonene vil komme i 2009.

Store kutt
- Kostnadsreduksjonene vil medføre engangs restruktureringskostnader på 60-70 millioner kroner, i første rekke knyttet til frivillige nedbemanningstiltak. Det er et mål å gjennomføre så mye som mulig av nedbemanningen i løpet av 2009, melder mediegiganten i presentasjonsmaterialet før kapitalmarkedsdagen.

Det er ikke ventet oppsigelser. I tillegg til det beskrevne programmet foreligger det i tillegg ambisjoner om at rundt 60 millioner kroner i kostnadskutt kan realiseres innen 2011 gjennom ytterligere tiltak, melder Schibsted.

Aftenposten inngår i Media Norge, som etter planen skulle børsnoteres denne høsten. Dette blir nå utsatt.

- Det jobbes med å se på en ny tidslinje for en videre prosess knyttet til Media Norge, fremkommer det i materialet fra kapitalmarkedsdagen.

Varslet oppkjøp
Schibsteds overordnede vekststrategi følger to hovedlinjer, skriver selskapet.

Det ene er organiske vekstinitiativer, som i 2008 vil koste 300-350 millioner kroner. I 2009 vil de viktigste satsingene skje innenfor online rubrikktjenester, online katalogvirksomhet og nettaviser. Et normalisert nivå for investering i organiske initiativer vil være 200-300 millioner kroner, melder mediegiganten.

Men de ser også muligheten for å gjøre gode oppkjøp.

- I tillegg har den senere tids utvikling i finansmarkedene ført til at Schibsted har bedre mulighet til å gjøre lønnsomme oppkjøp enn det som har vært tilfelle tidligere. Eventuelle oppkjøp vil i hovedsak skje innenfor internettvirksomhet eller innenfor virksomhet som kan skape grunnlag for utvikling av internettvirksomhet, skriver Schibsted i meldingen.

Svakere marked
Schibsted melder også om at annonsemarkedet i sommer har vært svakere enn samme periode i fjor i Norge. Dette gjelder spesielt eiendomsmarkedet i Aftenposten.

I Sverige er det så langt i sommermånedene ingen vesentlig endring sammenlignet med trenden tidligere i 2008.

Men Schibsted skriver at i Spania, der selskapet har en større operasjon, så er bildet mer utfordrende.

- I Schibsteds onlinevirksomheter i Spania forventes det en vekst i 3. kvartal mellom 15 og 25 prosent. På det nåværende tidspunkt forventes det i InfoJobs et nysalg i tredje kvartal på nivå med samme periode i fjoråret, melder Schibsted.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere