NA24.no

Foto: Johnny Syversen

Venter rush av journalister

PR-bransjen tror pågangen vil øke fra jobblystne journalister.

Det er ingen hemmelighet at det er tøffe tider i mediebransjen. Og med kutt og sluttpakker er det mange journalister som vurderer å bytte beite.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye medieguide

PR-byråene har ennå ikke merket det store rushet av journalister som har lyst på en tilværelse som konsulent.

Men de tror at det kommer.

Kvaliteten øker
- Vi får mange søknader generelt. Og det er en jevn spredning på dem som søker, forteller daglig leder Ole Christian Apeland i Apeland Informasjon.

- Vi har hatt søknader fra enkelte journalister, blant annet fra en som var blitt permittert, fortsetter Apeland.

Han legger ikke skjul på at de gjerne vil snakke med gode journalister. Bransjekollega Lars N. Sæthre i JKL Oslo har kanskje allerede snakket med noen av dem.

- Vi har lagt merke til at kvaliteten går opp blant journalistene som søker og vi får hele tiden cv-er fra potensielle journalister som vurderer bransjen. Men det er ikke økning i antallet. Vi har en jevn tilflyt av søknader, sier Lars N. Sæthre i JKL.

- Så det kan hende at vi rekrutterer noen etter hvert, sier han.

Jevn fordeling
- Har dere merket større pågang fra journalister som vil arbeide hos dere etter at flere mediebedrifter har varslet kutt?

- Vi mottar rundt fire åpne søknader fra folk med erfaring hver uke, men andelen som kommer fra journalister og mediefolk er konstant, sier øverste sjef i Geelmuyden. Kiese, Stein Jacob Frisch.

- Er det noen områder som peker seg ut fra mediebransjen?

- Nei, det fordeler seg jevnt.

GKs største konkurrent, Burson-Marsteller, merker ikke større pågang fra byttevillige journalister. Derimot mener de å se en økning i søknader fra ansatte i finansielle miljøer.

- Vi har fått flere henvendelser spesielt fra finansielle miljøer, sier Grete Sivertsen, rekrutteringsansvarlig i Burson-Marsteller.

Lover å ansette
Sivertsen går kanskje imot strømmen og dystre spådommer for PR-bransjen.

Les mer her:Spår konkurser

Hun lover å fylle stoler i 2009.

- Vi kommer til å rekruttere i 2009. Vi har hatt ganske bra trøkk på tross av tøffere tider, sier hun.

Men det er kanskje ikke alle journalister som drømmer om en tilværelse som rådgiver i et byrå. Noen velger tryggere enn andre.

- Det kan virke som om folk med journalist eller informasjonsbakgrunn søker seg til tryggere bransjer. Mange vil nok heller jobbe som i en informasjonsavdeling i det private eller offentlige, istedenfor en tilværelse som konsulent, sier Sivertsen i Burson-Marsteller.

Flere søknader
PR-rådgiver Jarle Aabø har heller ikke merket noen økt pågang fra journalister. Men han er pessimistisk på journalistenes vegne. Han tror vi ennå ikke har sett effekten av det som nå skjer i mediebransjen.

- At det ville komme en større pågang er helt klart. Norsk Presse skal redusere og disse rundene er ikke fullført enda, advarer han.

Også Stein Jacob Frish i GK spår større pågang.

- Sannsynligvis vil den øke inn i 2009, ettersom kuttene i mediebedriftene får effekt og sluttpakkene nærmer seg slutten,

I Norsk Kommunikasjonsforeningen tror man også det vil bli flere som slåss om de ledige stolene.

- Jeg vil anta at det at det blir flere om beinet og at mange av disse vil ønske seg over til informasjonsbransjen, sier fungerende leder, Thomas Skjenald, i Norsk Kommunikasjonsforening.

Fra før kan han fortelle at halvparten av medlemmene i foreningen har journalistisk bakgrunn og han tror fordelingen vil holde seg jevn, selv med økt pågang fra journaliststanden. Og det er ingen ulempe å ha jobbet som journalist. Selv om det for mange kanskje regnes som å inngå partnerskap med fienden.

- Fagområdene henger jo sammen, og det er veldig nyttig å ha en journalistisk bakgrunn i informasjons og PR-bransjen, slår Jarle Aabø fast.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere