NA24.no

Vil ha pressegeneralen til å kvitre

Sist oppdatert:
Ønsker generalsekretæren i Norsk Presseforbund velkommen til 2009 med tilbud om førstehjelp.

(NA24-Leserinnlegg): Mandagenes oppslag om «Nettsidene som tar Norge med storm» får meg til å stusse litt – rettere sagt jeg blir forundret og langt på vei fortørnet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Presseforbundets Generalsekretær Per Edgar Kokkvold blir intervjuet om de nye mediene. Først uttaler han seg positivt, men på spørsmål om han selv er til stede svarer han «Nei, men jeg er innom og titter litt». Det ene er at jeg ikke forstår at det er fysisk mulig «å titte litt» uten å være registrert som bruker. Det andre er at Kokkvold parkerer seg selv på bakerste benk, der han venter på at Facebook og Twitter blir «viktig nok for meg».

Det er her jeg blir fortørnet. Følger ikke Kokkvold med?

Dårlig signal
Har han ikke fått med seg at papiravisene dør, og at selv store etablerte mediehus som Schibsted har problemer med å få lønnsomhet i sine nettaviser? Det skjer parallelt med at Microsoft har betalt betydelig for en minoritetsandel i Facebook, og at gründerne av Twitter har mottatt millionbud fra Google.

Ved at Presseforbundets generalsekretær sier at han klarer seg med å «titte litt» så sender han et signal til sine medlemmer om at det nok ikke er spesielt viktig for dem heller.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Jeg minner om at både terrorhandlingene i Mumbai, flystyrten i Hudson River og flystyrten utenfor Schiphol alle ble rapportert på Twitter først, vesentlig før nettmedia som CNN.com og andre rapporterte om disse hendelsene. Twitter brukes også til å rapportere trafikkø/-stans og til å tipse om annet av viktighet.

Men slikt er formodentlig ikke viktig for Presseforbundet og dets medlemmer?

Sist uke så jeg en «Tweet» om en blogg som hevder at å stille et spørsmål på Twitter gir (nesten) like raske og i hvert fall like presise svar som et søk på Google. Mens jeg skriver dette innlegget går jeg inn på Twitter og stiller spørsmålet «sist uke var det en norsk blogg som sammenlignet søk på Google med søk på Twitter og bedre respons her. Hvem kan gi meg linken til bloggen?». På mindre enn 3 minutter (OK litt lengre enn Google) får jeg svar fra brukeren @JarleNaustvik som svarer «Tipper det var denne? http://tinyurl.com/dzcxxz» og det er helt riktig. Alle som leser dette innlegget anbefales å klikke videre til bloggen.

Mener jeg at Kokkvold må være til stede i alle nye kanaler? Lese alle nye medier? Vite alt om alt?

Langt ifra, men når Twitter bevislig er det første mediet der det rapporteres om hendelser som terroren i Mumbai og de andre nevnte, så bør han vite mer om det. Og når Facebook-kampanjer både fjerner paprika på Grandiosa og er sterkt medvirkende til å drepe regjeringens Blasfemilovforslag, så er dette også et sted/medie man må vite mer om enn det man får vite ved å «titte litt».

Jeg sier det fordi det er viktig, ikke fordi jeg jobber i Dataforeningen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

En håndsrekning
Personlig er jeg glad i papiraviser og CD-er jeg (fortsatt) kjøper i butikken. Men jeg innser at begge deler lever på lånt tid. Levetiden forkortes for hver gang talsmenn som Kokkvold uttaler seg med blikket solid fokusert på bakspeilet. Det er trist. Som en håndsrekning inviterer jeg ham til en innføring i nye medier på mitt kontor. Nytraktet kaffe skal jeg også by på.

Velkommen til 2009 Per Edgar Kokkvold.

Edgar Valdmanis
Markedsdirektør, Den Norske Dataforening

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere