NA24.no

(Rogalands Avis)

Vil ikke ha reklame i barnehagen

Sist oppdatert:
- Det er et paradoks, mener Nergård

I sin høringsuttalelse til ny barnehagelov tar forbrukerombud Gry Nergård til orde for et forbud mot reklame i barnehagen.

- Det er et paradoks at vi har et forbud mot reklame i skolen, men ikke en tilsvarende bestemmelse om reklame i barnehagen. De minste barna trenger i minst like stor grad beskyttelse mot reklame og kommersielt press som skolebarna, sier forbrukerombud Gry Nergård, i en pressemelding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

En ønsket arena
Forbrukerombudet har sett flere eksempler på at barnehagen er en ønsket markedsføringsarena for kommersielle aktører. Siste eksempel er fra våren 2011, hvor Forbrukerombudet måtte stanse HS Medias kampanje «Glade barn i barnehagen». Forbrukerombudet mente det var urimelig og i strid med markedsføringsloven å dele ut vareprøver og reklameprodukter i barnehagen. Andre eksempler på saker om markedsføring i barnehagen er markedsføring av parkdresser, og invitasjon til barnehager om å delta på markering av dagligvarebutikkers jubileum.

I sin høringsuttalelse peker Forbrukerombudet på at både barna og foreldrene bør beskyttes mot markedsføring i barnehagen. Også markedsføring rettet mot foreldrene, med barna som sendebud, er etter Forbrukerombudets vurdering noe som bør rammes av forbudsbestemmelsen.

Bør ikke forvente reklame
- Barnehagen er en arena der forbrukeren ikke forventer å møte markedsføring, og etter min mening heller ikke bør måtte forvente det. Markedsføring gjennom denne kanalen kan dermed oppleves som påtrengende og aggressiv, sier Nergård, i pressemeldingen.

Forbrukerombudet kan gripe inn mot ulovlig markedsføring i barnehagen etter markedsføringsloven. Ombudet mener likevel at et eget forbud mot reklame i barnehagen i barnehageloven er nødvendig, for å kunne forhindre at markedsføringen i det hele tatt når barnehagen.

- Med en særbestemmelse i barnehageloven gir man klar beskjed til de næringsdrivende om at barnehagene fortsatt skal være en reklamefri sone, mener Nergård, ifølge meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere