NA24.no

Ville etter ukeblader

Sist oppdatert:
Ukeblader og magasiner går rett hjem hos nordmenn.

Det leses like mye ukeblader og magasiner som før, viser tallene for siste år fra Synovate MMI.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Totalt leser ni av ti nordmenn ukeblader, magasiner eller tegneserier jevnlig. I undersøkelsen er 112 titler målt og av disse er det 57 titler som viser fremgang, mens 42 titler går ned. Når en utgave av alle disse titlene sees samlet skaper ukeblader, magasiner og tegneserier totalt 26.7 millioner lesertilfeller, en oppgang på 0,4 prosent fra forrige måling.

Flere nye blader
Det siste året er det lansert en rekke nye blader for hytte-, bolig- og interiørområdet. Denne gruppen blader har en samlet vekst i lesertilfeller på 230.000 eller 7 prosent. I tillegg er noen blader på dette området lansert så nylig at de ikke kommer med i målingene før i 2008.

Den sterke veksten innen dette segmentet er uttrykk for at nordmenn er svært interessert i å lese om bolig og interiør. De mange bladene vil gi en hardere konkurranse om leserne, men til nå synes leserinteressen å være så stor at de fleste av disse bladene viser en vekst.

Nisjene drar opp
Det er i særlig grad nisjetitlene som trekker opp. De største bladene innen familieblader, og kvinneblader går ned mens de mer spesialiserte titlene går opp. For familiebladene som Hjemmet, Norsk Ukeblad og Allers går alle litt ned, mens det bladet med den mest spesialiserte målgruppen, Vi over 60, går frem.

Alle de største kvinnebladene går ned og også Hjemmet Mortensens nyskaping Kamille går tilbake etter at de tok en god posisjon ved introduksjonen. Totalt har kvinnesegmentet gått opp med 600.000 lesertilfeller målt fra 1999 til 2007.

Lesende menn
Alle de store titlene innen bil, båt og motor, samt mannebladene går frem.

- Det er litt spesielt for Norge at det er så mange lesende menn. Vi ser at de gode tidene gjør at det brukes mer penger på fritidsinteresser som bil, båt og hytte. Tidligere var det gjerne slik at bladlesingen gikk opp når tidene var dårlige, men det ser vi ikke nå. Nå brukes det mer penger på magasiner og blader selv om det er høykonjunktur, sa Bjørn Kvernberg fra MMI Synovate under morgenens presentasjon av tallene.

Har du medietips? Ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere