NA24.no

Foto: Bilder fra reklamefilmen (DNB)

Pupper skal selge pensjon

Sist oppdatert:
DnB Nor sensurerer ikke akkurat budskapet. Se den spenstige filmen.

DnB Nors nye kommunikasjonskonsept gir seg utslag i reklamefilmer på kanten. I bankens siste reklamefilm spilles det på pupp for å selge pensjon.

- Vi ønsker å nå ut til folk med budskapet om at hvilken økonomi du får som pensjonist henger sammen med hvordan du planlegger den. Det er tre måneder til pensjonsreformen trer i kraft og vi ser at mange ikke har peiling på hvilken betydning det får for dem, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef DnB NOR, til NA24.

Etter at Norges Bank tidligere i år reagerte på at DnB Nor ville kalle seg «Hele Norges bank», endret banken slagordet til «Bank fra A til Å».

Pupper når 45-åringer
Med utgangspunkt i alfabetet lanserer nå banken flere reklamefilmer spesielt rettet mot aldersgruppen 25 til 45 år. Det skriver kampanje.com

- Vi ønsker å gå litt utenfor bransjens komfortsone, og treffe tydeligere på målgruppen, og så langt så ser vi at vi treffer godt. Banker har lenge hatt tradisjon å selge pensjonssparing til de som snart er pensjonister, men her er målgruppen 25-45 år. De interne reaksjonene har også vært overveldende positive og mange synes det er gøy at vi tør å være litt sprekere i kommunikasjonen, sier Rasmussen.

Bokstaven P står for tur og P står som kjent både for pupp og pensjon. Og i filmen, som er spilt inn i Los Angeles, dukker det opp tatoverte mennesker, bodybuildere og kvinner med svært store fordeler.

Leder for massekommunikasjon i DnB Nor, Kjetil Botten Skogly, forteller til kampanje.com at tradisjonell reklame fra bank og finansnæringen ikke er særlig effektiv. For å nå ulike målgrupper ønsker banken å uttrykke seg sterkere.

Ser man på filmen er det tvil tvil om at landets største bank nå viser seg fra en mer «spenstig» side.

- Vi er ikke redd for puppe-effekten. Budskapet er at folk må sikre seg valgfrihet også som pensjonister, og vi spiller på mange virkemidler som er litt annerledes enn de tradisjonelle, sier Rasmussen.

Norsk-dansk samarbeid
Bak filmen står det prisbelønte reklameteamet Janne Brenda Lysø (tekst) og Stian Johansen (AD) i Try Reklamebyrå og den danske regissøren Martin Werner.

Ifølge Botten Skogly ble det spilt to filmer i Los Angeles hvorav «Pensjonssparing» er den ene.

Her kan du se den første filmen

Her kan du se den andre filmen

Her kan du se den tredje filmen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere