RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Butikk-kjedene betaler dyrt for bleiekundene.
Butikk-kjedene betaler dyrt for bleiekundene. (Scanpix)

Rammet av bleiekrig

Nordmenn brukte 138,5 milliarder kroner på dagligvarer i fjor.

Onsdag morgen offentliggjorde analyseselskapet Nielsen sin årlige analyse av dagligvaremarkedet.

Også i fjor var det lavpriskjedene som kom ut som vinnerne, mens taperne er supermarkedene og nærbutikken.

Rapporten viser at dagligvaremarkedet økte med 3,2 prosent eller 4,27 milliarder kroner til 138,5 milliarder kroner, sammenlignet med 2009 .

- Veksten i 2010 ble hemmet av aggressiv kampanjesatsing i bransjen, sier Knut Gartland, i The Nielsen Company, til NA24.

Et eksempel på disse kampanjene var det Rema og Kiwi som stod for da de satset knallhardt på å prakke billige bleier på kundene.

Les mer: Betaler 50 millioner for bleiekundene

Billig er best
Lavpriskjedene er med en samlet markedsandel på over 50 prosent udiskutabelt størst blant matbutikkene.

Det er supermarkedene, hypermarkedene og nærbutikkene som er taperne, og alle taper til lavprisbutikkene.

Rema kapret ytterligere 0,6 prosent av dagligvaremarkedet og leverer rekordresultater for 2010. Med en markedsandel på 20,9 prosent, omsetning på 39,8 milliarder og et overskudd etter skatter og avgifter på over 1,2 milliarder kan Ole Robert Reitan gni seg i hendene.

Les mer: Tjente 400 kroner per nordmann

- I utgangspunktet har vi ikke vært helt fornøyd med veksten, men når vi ser at veksten har vært så lav i totalmarkedet, må vi si oss fornøyd, sier han til Aftenposten.

Supermarkedene taper
For NorgesGruppen er det Kiwi som står for det meste veksten med en andelsøkning på 0,8 prosent. Samtidig har NorgesGruppen også den eneste supermarkedkjeden som vokser. Meny går mot strømmen med en markedsvekst på 0,5 prosent. Samlet vinner Kiwi igjen det resten av NorgesGruppen taper.

Ica fortsetter å jobbe i motbakke og taper 0,9 prosent av markedsandelene sine. Men uten at dette ser ut til å påvirke lysten på å ta opp kampen med lavpriskjedene.

- Vi er en utfordrer og vi har absolutt noe på gang, skriver Bjørn Takle Friis, kommunikasjonsdirektør i Ica Norge, i en e-post til NA24

Og fortsetter:

- Vi er i gang med å sy sammen Norges mest moderne og nyskapende konsept. Vi har allerede åpnet en pilotbutikk på Linderud som har blitt tatt veldig godt imot av kundene. Det er på tide nordmenn begynner å sette pris på kvalitet og god mat igjen, og vi tror vi skal hjelpe dem godt på vei.

Coop har en markedsandel på 23,7 prosent, ned 0,3 prosent fra 2009, mens NorgesGruppen har en markedsandel på 36,9 prosent.

I løpet av året har Bunnpris brutt innkjøpssamarbeidet med NorgesGruppen og inngått et tilsvarende samarbeid med Rema 1000. Bunnpris isolert har en andel på 3,7 prosent av markedet.

Les flere saker på NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere