NA24.no

Refser VG for selvmordssak

Sist oppdatert:
VG siterte avisa Tromsøs selvmordssak - nå bli begge kraftig refset av PFU.

Verdens Gang hadde torsdag 21. september 2006 et nyhetsoppslag over to sider med hovedtittelen «VALGTE LIVET» og undertittelen «Her redder selvmordsgjerdet i Tromsø enda et liv».

VG viser til den tilsvarende reportasjen i avisen Tromsø dagen før.

VG: - Vi har vært skånsomme
Klagen gjelder en tosiders bildereportasje i Verdens Gang, der en ung kvinne på avstand var fotografert mens hun befant seg på utsiden av sikkerhetsgjerdet over Tromsøbrua. Under tittelen «Valgte livet» framgikk det at hendelsen hadde ført til en timelang trafikkstans før politiet fikk overtalt kvinnen til ikke å hoppe.

Kvinnen og nærmeste familie klager delvis på grunn av muligheten for identifisering og delvis som følge av den merbelastning de mener «et menneske i livskrise» er påført.

Verdens Gang forsvarer oppslaget, idet avisen mener å ha vært så skånsom som mulig på det menneskelige plan.

Felt like tungt som Tromsø
Pressens Faglige Utvalg viser imidlertid til Vær Varsom-plakatens punkt 4.9, om varsomhet ved omtale av selvmord og selvmordsforsøk.

Når det gjelder bildebruken skriver PFU at eksponeringen av hendelsen innebar en urimelig

tilleggsbelastning for de direkte berørte som avisen burde tatt hensyn til. Utvalget viser her til Vær Varsom-plakatens punkt 4.1, om blant annet å vise omtanke i innhold og presentasjon.

Dermed har VG med sin sitatsak blitt felt like kraftig av Pressens faglige utvalg, som avisa Tromsø som trykket den opprinnelige saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere