RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: ØYVIND BOSNES ENGEN (ROMERIKES BLAD)

Regning på 0 kr ga inkasso på 600 kr

Sist oppdatert:
Odd Steinar Rui fikk en regning på null kroner fra bomselskapet Fjellinjen. Tre uker senere fikk han inkassovarsel.

I slutten av mai mottok Odd Steinar Rui fra Jessheim en faktura fra bomselskapet Fjellinjen.

Den viste at han hadde passert bomringen ti ganger og derfor skyldte 216,4 kroner. Men i og med at Rui hadde mer penger til gode hos Fjellinjen, var fakturaen på null kroner. Han hadde nemlig 216 kroner til gode hos bomselskapet.

Denne artikkelen er levert av Romerikes Blad.

Tre uker senere fikk Jessheim-mannen et inkassevarsel. Regningen på 0,00 kroner hadde plutselig steget til 600 kroner.

– De 216 kronene jeg hadde til gode er nå blitt 600 kroner jeg må betale, sier Rui.

Fikk ikke svar
Ifølge Fjellinjens retningslinjer for regninger som ikke er betalt innen forfallsdato, skal det sendes ut både purring og tilleggsavgift før saken eventuelt sendes til inkasso.

Inkassovarselet til Rui var imidlertid sendt samme dato som nullfakturaen forfalt.

Han tok dermed kontakt med inkassoselskapet. Her ble han henvist videre til bomselskapet, som han deretter har forsøkt å komme i kontakt med per telefon. Han kan imidlertid fortelle at han satt i over en time på tråden til Fjellinjens kundeservicetelefon uten å få svar.

– Da vil jeg tro at telefonregninga blir stor, sier han.

Teknisk feil
Kommunikasjonsrådgiver Hilde Foss Christensen i Fjellinjen kan fortelle at situasjonen skyldes en teknisk feil hos bomselskapet.

– Kunden har gjort akkurat som han skulle. Det som har skjedd er en feilpostering i våre systemer, sier Christensen.

Hun viser til at Rui fikk en faktura i februar på et nesten identisk beløp som fakturaen fra mai. Innbetalingen til den første fakturaen ble ført opp mot den siste fakturaen. Det utsendte inkassovarselet gjelder dermed fakturaen fra februar.

– Inkassokravet vil naturligvis bli slettet, og han vil få returnert purregebyret han har betalt, sier Christensen.

Vil bli kontaktet
Christensen forsikrer dessuten om at Rui vil bli kontaktet av Fjellinjens kundeservice for å få ryddet opp i situasjonen.

– Det er ikke så lett for kunden å forstå hva som har gått feil når slike situasjoner oppstår, men det er veldig lett for våre kundebehandlere å rette opp i det, sier hun.

Denne artikkelen er levert av Romerikes Blad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere