RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

KRISTOFFER JONER gikk mandag kveld ut på Facebook og kritiserte Sylvi Listhaugs innvandringspolitikk. Han oppfordret folk til å donere 100 kroner til NOAS i Listhaugs navn, og det er det nå 26.000 nordmenn som har gjort.
KRISTOFFER JONER gikk mandag kveld ut på Facebook og kritiserte Sylvi Listhaugs innvandringspolitikk. Han oppfordret folk til å donere 100 kroner til NOAS i Listhaugs navn, og det er det nå 26.000 nordmenn som har gjort. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Reklamebyrå sto bak Kristoffer Joners NOAS-kampanje

NOAS har fått inn 2,6 millioner kroner.
Sist oppdatert:

Mandag kveld laget skuespiller Kristoffer Joner seg en profil på Facebook for første gang, ene og alene for å poste ett innlegg om innvandringsminister Sylvi Listhaug.

Samlet inn 2,6 millioner kroner

I innlegget tar Joner, som er Arbeiderparti-representant i Stavanger bystyre, et kraftig oppgjør med Listhaugs innvandringspolitikk. Han henviser folk til å like og dele Facebook-innlegget, og samtidig donere 100 kroner til NOAS - Norsk organisasjon for asylsøkere i Sylvi Listhaugs navn.

fire timer fikk NOAS inn 1,3 millioner kroner.

Tirsdag morgen melder TV 2 at NOAS har fått inn 26.000 bidrag, totalt 2,6 millioner kroner.

– Det er 2,6 millioner kroner til gratis rettshjelp for asylsøkere. Vi er utrolig glad for dette, og det initiativet han viser! sier generalsekretær i NOAS, Ann-Margrit Austenå, til TV 2.

Fått hjelp fra reklamebyrå

Medier24 skriver imidlertid at Joner ikke var alene om kampanjen. Det er NOAS som står bak innlegget, bildet og SMS-aksjonen, og de har igjen fått hjelp fra reklamebyrået Anorak.

– Engasjementet fra Kristoffer Joner er ekte, og så har han fått hjelp til det han ikke kan. Han er for eksempel ikke på Facebook fra før, sier Austenå til NRK Kulturnytt tirsdag morgen.

Austenå forteller at det i utgangspunktet var NOAS som kontaktet Anorak. Der fikk de et tips fra en som kjente Joner om å kontakte ham, da de to hadde diskutert dette med Listhaug og asylbarn.

Austenå understreker at Joners engasjement er ekte, men at han har fått hjelp til å nå ut til flest mulig på Facebook.

Listhaug: - Skjønner hvis noen nå føler seg lurt

Tirsdag formuiddag skriver Sylvi Listhaug på Facebook at hun skjønner hvis folk nå føler seg lurt:

- Et reklamebyrå sto bak gårsdagens stunt med Kristoffer Joner. De samlet inn en god slump med penger til interesseorganisasjonen for asylsøkere i Norge (NOAS). Jeg synes det er veldig bra at folk bruker pengene på det som engasjerer dem, og folk står fritt til å gi til NOAS. Jeg skjønner hvis noen nå føler seg lurt. Hvis penger skal gå i mitt navn, slik det gjorde, hadde jeg heller håpet vi kunne gitt til noen som hjelper flyktninger i nærområdene der de fleste faktisk er. Der er det mange som trenger helsehjelp, skolegang og andre nødvendigheter. Regjeringen har sørget for å øke hjelpen i nærområdene. Det fører til at hjelpen når langt flere. Det er milioner på millioner av mennesker som lever i nød og fattigdom i denne verdenen. Da må vi hjelpe flest mulig - er det målet så må mesteparten av innsatsen settes inn i nærområder til krig og konflikt, sakriver hun på Facebook.

Slik svarte Listhaug

I et innlegg på Facebook mandag kveld svarte Listhaug også på kritikken fra Joner.

«LIK OG DEL! Bli med å si klart og tydelig ifra at vi ikke lar oss stoppe av dette hylekoret. Vi vil fortsette å kjempe for en streng og bærekraftig asylpolitikk som sikrer den norske velferdsmodellen!»

- Folk må bruke pengene sine på det de vil. Hvis de skal donere i mitt navn, vil jeg nok heller at de hadde donert til noen som hjelper flyktningene i nærområdene der de fleste er. Mange trenger skolegang, helsehjelp og andre nødvendigheter vi tar for gitt i Norge, sier Listhaug til Nettavisen - og tilføyer at:

- Det hadde vært bedre anvendte penger enn til en interesseorganisasjon for asylsøkere. I Norge har man tross alt en omfattende asylbehandling der rettssikkerheten blir godt ivaretatt.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere