RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Reklamefilm ble for sterk

Sist oppdatert:
Trondheim Kino ville ikke at de besøkende skulle se denne reklamefilmen.

Fotofestivalen Nordic Light Events (NLE) i Kristiansund ville vise reklamefilm på Trondheim Kino. Det ble kjapt avvist av kinodirektøren.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

I starten av mai arrangerer Nordic Light utstillingen Truth. Og for første gang har festivalen forsøkt kinoreklame. Men det gikk ikke helt etter planen.

Bestemmer selv
For reklamefilmen var for provoserende til å bli vist blant reklamen før hovedfilmen.

- Vi selger reklameplass, og vi bestemmer selv hva vi skal vise. Så det er ikke snakk om sensur - den kan vises hvor den vil for meg. Vi vil gjerne være kontroversielle gjennom film, men ikke reklamefilm. Vi kjenner publikummet så godt at vi vet dette ville skapt reaksjoner, sier kinodirektør Egil Akselsen.

Det er spesielt stemningen i filmen og nakenhet som gjør at filmen ikke var ønsket i Trondheim. Akselsen mener at når sendetiden kjøpes av reklamekunder ikke har noe med sensur å gjøre.

Ikke sensur
- Hva med reklamefilmene for Stopp Volden-kampanjen, vil du ikke karakterisere det som en ytring? Og ville ikke et forbud av denne være en sensur?

- Nei, i dette tilfellet her er det ikke en ytring. Det er forskjell på det kunstneriske innholdet en reklamekanal gir og den reklamen du kjøper, forklarer kinodirektøren.

I Kristiansund sitter en overrasket daglig leder i NLE.

- Det er jo veldig rart, for det er en anerkjent kunstner som er innkjøpt av noen av verdens største museer. Det blir veldig rart, for de likte ikke stemningen i filmen. Det er jo kunsten mot det superkommersielle og overtydelige. Jeg reagerte med forbauselse og vantro da avslaget kom, forteller Britt Valderhaug Tyrholm.

- Stunt
Det er første gang NLE forsøker seg på markedsføring gjennom kinoreklame, og kun i Trondheim. Men Tyrholm ser ikke bort fra at de vil forsøke igjen senere.

- He-he, det gjør vi sikkert, men ikke med denne filmen, sier hun.

Akselsen i Trondheim mener at det hele var et stunt fra NLEs side.

- Bare noen få minutter etter at vi gjorde det klart at vi ikke ville vise filmen, så var Dagbladet på tråden. Jeg håper at de har fått mye god markedsføring ut av dette. Sikkert mer enn de ville fått om filmen ble vist, sier han.

For øvrig er det bildene til fotograf Jock Sturges som er kjøpt inn av flere museer verden over. Deriblant Museum of Modern Art i New York.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere