NA24.no

Morgenshow på Radio Norge
Morgenshow på Radio Norge (SBS Radio)

Reklameradio nærmer seg NRK

P4 og Radio Norge vinner kampen om lytterne.

Avstanden mellom de store kommersielle radiostasjonene i Norge og NRK har aldri vært mindre enn nå, skriver VG.

I underkant av 200 000 lyttere i snitt daglig skiller nå det kommersielle radiomarkedet fra storebror NRK. Slik situasjonen er i dag har NRKs radiokanaler 2 115 000 daglige lyttere, mens de store kommersielle kanalene som P4, Radio Norge og de største lokalradioene 1 774 000 lyttere går det frem av sistelyttertallene fra TNS Gallups radioundersøkelse.

- Av NRKs radiokanaler er det P1 som mister lyttere til de kommersielle. Årsaken til det er nok først og fremst at både P4 og Radio Norge er bredt formaterte, jovial radio som treffer alle, sier tv- og radiodirektør, Ulrikke Ohrvik i mediebyrået OMG til VG.

Av de kommersielle kanalene så er det Radio Norge som står for den største veksten. De startet med 659.000 lyttere da kanalen fikk nye eiere i 2010 og nådde sin foreløpige topp i september i år med 946.000 daglige lyttere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere