NA24.no

Oslo 20130829. Alf Hildrum på hagefesten til Aschehoug forlag torsdag ettermiddag Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Oslo 20130829. Alf Hildrum på hagefesten til Aschehoug forlag torsdag ettermiddag Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Rekord for TV2

Sist oppdatert:
Brukerbetaling trekker opp.

«Med en omsetning på 3,47 milliarder kroner og et driftsresultat på 306 millioner går 2013 inn i historien som året med tidenes høyeste omsetning og det fjerde beste driftsresultatet noensinne. Det viser de økonomiske fakta fra Mediehuset TV 2 for 2013»

Dette skriver TV2 i en melding.

Sammenlignet med 2012 øker omsetningen med 32 millioner kroner, men driftsresultatet faller med tilsvarende.

«I 2012 ble det inntektsført engangsposter vedrørende oppgjør i forbindelse med avslutning av kabeltvistsaken. Korrigert for disse forholdene viser derfor underliggende drift en inntektsvekst på 77 millioner kroner (2,3 prosent)», skriver TV2.

- Vi har god grunn til å være fornøyd med de økonomiske resultatene for 2013. De viser at vi gjør mye riktig, sier administrerende direktør Alf Hildrum i Mediehuset TV 2.

- Vi har også investert mye i fremtiden i 2013, og da ikke minst i nett og mobil. Med de store endringene som skjer i medieatferden, må vi bruke penger på utvikling. Det vil vi få godt betalt for i årene fremover, fortsetter Hildrum.

God vekst for brukerbetaling

«Driftsinntektene for 2013 på 3.473 millioner er de høyeste i selskapets historie. Veksten er på 32 millioner fra fjoråret, noe som tilsvarer en økning på 1 prosent. Med synkende tv-seing i befolkningen og noe lavere markedsandeler på flere TV 2-kanaler, har ikke reklameinntektene vist tilsvarende vekst som tidligere år», skriver TV2.

- Men vi ser at sammen med NRK 1 opprettholder TV 2 posisjonen som den kanalen som har evnen til å samle mange seere på samme tid. Det er svært viktig for annonsørene. Når det gjelder store begivenheter, nyheter, underholdning og sport, befester vi vår sterke posisjon. Vi ser også en vekst i TV 2 Nyhetskanalen, til tross for økt konkurranse på nyheter på ulike plattformer, sier Hildrum.

- Vi fortsetter veksten i brukerbetaling, både gjennom det tradisjonelle distribusjonsapparatet og TV 2 Sumo, sier Hildrum videre.

- Kombinert med betal-TV kanalene TV 2 Sport Premium 1-3 gir dette oss en solid plattform på brukerbetalte tjenester. TV 2 investerte betydelig i innhold og tjenester på nett og mobil i 2013. Nå ser vi en fin utvikling både når det gjelder brukerbetalte TV 2 Sumo og reklamefinansierte , sier Alf Hildrum.

Mediehuset TV 2

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, OB Team AS, Mosart Medialab AS, Vimond Media Solutions AS, TV 2 Torget AS og Broom.no AS, som alle er 100 prosent konsolidert i konsern-regnskapet. Selskapene Norges Televisjon AS, RiksTV AS, Nordic World, Wolftech Broadcast Solutions, Publish Lab og Norges Mobil TV AS er ført som tilknyttede selskaper.

   

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere