NA24.no

Foto: Lis M. Homdal / Nettavisen

Rekordmange biler vrakes

Kan gjennomsnittsalderen på norske biler gå ned?

I flere år har Norge hatt Europas eldste bilpark, med 10,5 år, noe som både betyr høyere utslipp og lavere sikkerhet på bilene. Selv om nybilsalget de siste årene har vært svært høyt, har vi ikke klart å vrake nok gamle biler.

Men nå viser ny statistikk fra Norges Biloppsamleres Forening at vi for første gang på mange år kan oppleve en nedgang i gjennomsnittlig alder. Ifølge NB ble det i fjor vraket hele 156.522 biler, noe som er hele 28 prosent mer enn i 2012.

- Det er flere årsaker til den solide økningen. Vrakpanten er nå økt til 3.000 kroner. I tillegg er det gode tider i Norge som gjør at mange kjøper ny bil og dermed velger å vrake sin gamle, sier Tor Alm, styreleder i Norges Biloppsamleres Forening (NBF) i en pressemelding.

Ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det til sammenligning registrert totalt 142.151 nye biler i fjor, noe som var en økning på bare tre prosent.

Les også: Et helt vanvittig resultat

Det betyr likevel ikke at det ble færre biler i Norge i året som gikk. Det ble importert totalt 30.312 biler, noe som betyr en netto økning på helee 44.683 biler. Det er likevel grunn til å tro at den store majoriteten av disse bilene er vesentlig nyere enn bilene som ble vraket. Blant annet har det vært en god del import av praktisk talt ubrukte Nissan Leaf, grunnet støtteordninger i Frankrike.

Fasitsvaret får vi ikke før SSB legger frem sin statistikk i april.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere