RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Innovasjon Norge (Innovasjon Norge)

Rekordmange svensker til Norge

Sverige er en av de få landene som kan vise til vekst i antall gjestedøgn i Norge.

Innovasjon Norge sin oppsummering av sommersesongen viser at svenskene har strømmet til Norge.

Veksten fra mai til august var på ni prosent og tilsvarte 38.000 nye svenske kommersielle overnattinger, ifølge en pressemelding.

- Norge har tatt en større bit av det svenske reiselivsmarkedet i sommer og vi gleder oss over denne utviklingen i et ellers tøft marked, sier Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge i meldingen.

Han forteller at Innovasjon Norges kontor i Stockholm i år har gjennomført en av de største sommerkampanjene noen gang, i samarbeid med viktige aktører som blant annet Fjord Norge, Nord-Norge og Hurtigruten.

Svenskene har en stor interesse for aktiviteter i naturen og er nysgjerrige på Norge og norske opplevelser, samtidig har de fortsatt en sterk kjøpekraft og en stor reiselyst på tross av urolige økonomiske tider i Europa.

- Vi har forventninger til at dette vil slå positivt ut for oss både for vinteren og for 2013. Den finansielle uroen i verden gjør det avgjørende å sikre en god utvikling i et stabilt og volummessig viktig nærmarked som Sverige, sier Tuftin.

Les også: Giske frykter turistene

Lite fra Europa
Oppsummeringen viser til at resten av Europa ikke kan vise til like gode tall. Oppsummerende tall viser at årets sommermåneder (mai-august) hadde en nedgang på tre prosent i antall utenlandske kommersielle gjestedøgn sammenlignet med i fjor.

-Med en sterk norsk kronekurs og dårlig økonomisk situasjon i mange europeiske land greide vi ikke å unngå en nedgang fra utlandet i sommer. Totalt sett for sommersesongen endte vi opp med en null prosent vekst i kommersielle gjestedøgn sammenlignet med fjor, fortsetter Tuftin.

Tuftin har rett i at reiselivsmarkedet er tøft. Rett etter påske ble det lagt fram en strategi for å bedre markedet, strategien heter Destinasjon Norge. Der er det overordnende målet økt verdiskapning og sørge for høy produktivitet.

- Vi kommer til å legge inn penger i statsbudsjettet i 2014 hvor vi stimulerer de selskapene som slår seg sammen, de som får resultater og de som faktisk brukes pengene best og jobbet tett sammen med fylkeskommuner for å få dette til, sa nærings- og handlingsminister Trond Giske nylig.

- Jeg tror at nøkkelen her er reiselivsnæringens evne til å samarbeide med andre, sier Giske.

Mange av destinasjonsselskapene bruker over halvparten av sine ressurser på faste kostnader. Dette mener Giske er en trussel for utvikling av næringen.

- Vi kommer til å være brutale for å få til planene, sier Giske

Nordmenn redder turistøkonomien
Sammen med svenskene er det nordmenn som redder den norske turistsommeren. Norske gjestedøgn har hatt en gradvis økning de siste årene og ender med en total vekst på en prosent i kommersielle gjestedøgn denne sommeren.

- Økonomien i Norge går bra, og nordmenn bidrar til at totale antall gjestedøgn er fire prosent høyere denne sommeren enn sommersesongen 2006 på tross av en nedgang fra utlandet. Dette kommer godt med i de vanskelige tidene vi opplever fra store deler av Europa, sier Tuftin.

Den smalere økningen i gjestedøgn sommeren 2012 var 2 prosent. Sjeføkonom i DnB, Øystein Dørum, fortalte også på en konferanse nylig at det er for det meste nordmenn som står for det vi har av vekst i reiselivsbransjen.

- Den veksten som har kommet den er det nordmenn som står for, men det er ikke større vekst i antall gjestedøgn enn 1,5 prosent i året, sa nylig Øystein Dørum, sjeføkonom i DnB.

Av regionene er det Trøndelag som har hatt den største veksten i sommer med vekst på fire prosent i antall gjestedøgn.

Satser på Asia og Sør-Korea
Bortsett fra Sverige har Sør-Korea overrasket denne sommeren med en total vekst på 26 prosent.

- Veksten fra Asia og spesielt Sør-Korea er positiv. Dette er markeder vi allerede bearbeider, men som vi nå ønsker å satse mer på fremover, sier Tuftin.

Antall kinesere forventes å øke til en milliard mennesker i 2025.

- Det å vinne markedsandeler i disse fremvoksende markedene er en strategi. Det er i hvert fall et unikt produkt, som jeg vet av erfaring etter å ha vært i både Sør-Korea og Japan. Det fattes stor interesse for Norge som et reiselivsprodukt på disse markedene, sa Giske.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere