NA24.no


POP: Rolex er av merkene Urmaker Bjerke gjør gode kroner på.
POP: Rolex er av merkene Urmaker Bjerke gjør gode kroner på. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Rekordomsetning for luksusklokker

Urmaker Bjerke tikker inn gulltall.

Eksklusive klokkene er blitt god butikk for Urmaker Bjerke. Aldri før kan urmakeren vise til en bedre omsetning.

Urmaker Bjerke ble etablert i 1923, og regnskapstallene for 2014 viser at selskapet hadde en omsetningen på 112 millioner kroner. En økning på over 30 prosent. I 2013 solgte selskapet klokker for nesten 86 millioner kroner.

Men det er likevel resultatet på bunnlinjen som teller. Virksomheten som drives igjennom egne forretninger i Oslo og Bergen, økte årsresultatet fra 960.000 kroner til nesten 5 millioner kroner. Men det kunne kanskje vært enda bedre.

– Inntektsøkningen skyldes generelt gode markedsforhold og helårseffekten av utvidelsen av butikken i Karl Johans gate. Også økningen i driftskostnader skyldes for en stor del helårseffekten av utvidelsene i Karl Johans gate, skriver selskapet i sin årsberetning.

Les også: Gir julegaver til over 100.000 kroner

Urmaker Bjerke er ikke like optimistisk når det gjelder 2015.

– Den internasjonale trenden med markedsvekst ventes ikke å vedvare. Det forventes fortsatt vekst i turistnæringen, men i Norge ventes en stabilisering av nivået. Den lave oljeprisen med tilhørende reduserte investeringer på norsk sokkel vil bidra til økt arbeidsledighet og lavere vekst i norsk økonomi, melder selskapet.

Selskapet vil fortsette oppgraderingen av butikkene i 2015, og butikken i Bergen planlegges flyttet.

Les også: Selger luksussmykker som aldri før

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere