NA24.no


SVAKERE: Remas markedsandeler fortsetter å dale. Det skaper bekymring for Rema-sjef Ole Robert Reitan.
SVAKERE: Remas markedsandeler fortsetter å dale. Det skaper bekymring for Rema-sjef Ole Robert Reitan. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Rema 1000 taper markedsandeler tross flere butikker

Sist oppdatert:
Nå spøker det for Remas posisjon som Norges største.

- Dette er faretruende for Rema, sier dagligvareekspert Odd Gisholt på BI til Nettavisen.

Markedsanalysebyrået Nielsen publiserte tirsdag tall som er bekymringsverdig lesing for Ole Robert Reitan. De viser nemlig at Rema 1000, tross en rekke tiltak, fortsatt henger langt etter deres konkurrenter i Extra og Kiwi.

Ifølge Nielsens tall faller markedsandelen til Rema 1000 med én prosent, mens lavpriskonkurrentene Extra og Kiwi øker sin andel med henholdsvis 1,3 og 0,9 prosent. 

Les også: Extra knuser Rema 1000

Kiwi kan suse forbi

Fortsetter dette, vil Kiwi innen relativt kort tid gå forbi Rema og bli Norges største dagligvarekjede. Kun 2,5 prosentpoeng skiller nå de to lavprisgigantene, mot 4,4 prosent for et år siden.

TAPER ANDELER: Rema 1000 opplever at Kiwi puster dem i nakken. Nå er det bare 2,5 prosentpoeng som skiller de to konkurrentene.

- En vakker dag vil Kiwi suse forbi Rema. I mange år var Rema den legandarisk største lavpriskjeden. De tider synes snart å være fordi, sier Gisholt.

Kommunikasjonssjef  Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi bekrefter at de nå har som målsetning å forbigå Rema 1000.

- Målet vårt er å bli Norges ledende dagligvarekjede, og det målet synes nå innen rekkevidde. Avstanden til den største kjeden har aldri vært mindre enn den er nå, skriver hun i en epost til Nettavisen. 

Les også: Gunnar Stavrum: Rema er verken enklest eller best

Nye butikker

Både Norgesgruppen, som Kiwi inngår i, og Coop, som Extra er en del av, øker sin markedsandel på bekostning av Rema 1000.

Hva verre er, disse tallene inkluderer 20 nye butikker som Rema 1000 har startet opp så langt i år. Justert for dette er bildet enda dystrere. Tall for organisk vekst viser en nedgang for hele markedet på -0,4 prosent så langt i år. Gitt Remas fall i markedsandel vil det si at deres eksisterende butikker opplever et betydelig fall i omsetningen. 

Les også: Rema-sjef slutter etter bestevenn-fiasko

Mette Fossum, kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, mener at tallene ikke er overraskende.

- I første halvår hadde vi nedgang i andel på cirka ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. Dette har jo også vært poengtert i flere nyhetssaker tidligere i år. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på og våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver dag for å gi kundene våre de laveste prisene, skriver Fossum til Nettavisen.

Les også: Rema åpner 40 butikker i 2017

Gisholt sier at dette understreker utfordringene til mange Rema-kjøpmenn. Rema har et franchise-system, der Rema-butikkene drives av kjøpmenn som egne bedrifter.  

Les også: Kiwi billigst i de fem største byene

- Reitan og Rema sentralt har råd til å tape mye penger, men for mange Rema-kjøpsmenn er dette veldig alvorlig. De eksisterende franchise-takerne lider. Mange har ikke noe annet alternativ enn å kaste kortene, sier han.

VEKST OG FALL: Norgesgruppen, og deres kjeder Kiwi, Meny, Spar og Joker, styrker seg. Det samme gjør Coop-kjedene, inkludert Extra, mens Rema 1000 faller.-

På toppen av det hele var høsten 2016, som nå inngår i sammenlikningsgrunnlaget for disse tallene, selv krisetall. Det er den dårlige utviklingen i 2016 som førte til at Rema la om strategien og satset tungt på bestevenn-strategien og Æ i januar 2017.

- Fallet begynte jo for over et år siden, lenge før bestevenn-skandalen. Problemet til Rema er at det er vanskelig å åpne nye butikker. På den beste beliggenheten ligger det allerede en Rema, Kiwi eller Extra allerede, sier Gisholt.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere