RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Rema 1000 hadde i fjor en markedsandel på 24,2 prosent i dagligvarebransjen, ifølge tall fra DN.
Rema 1000 hadde i fjor en markedsandel på 24,2 prosent i dagligvarebransjen, ifølge tall fra DN. Foto: Torstein Bøe (NTB scanpix)

Rema 1000 varsler forandringer

- Dagligvarebutikkene er blitt for like, sier Rema 1000-topp.
Sist oppdatert:

Etter helgens riksmøte i Rema 1000 må kjøpmennene hjem og rydde plass i hyllene til nye leverandører og et større utvalg økologiske varer, skriver Dagens Næringsliv.

Les også: Rema satser på forsikring

- Vi skal ta et tydeligere valg på hvem vi vil samarbeide med og ikke. Det kommer til å synes i butikkene, sier innkjøpsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000 til avisa. Han nevner oppkjøpet av Kolonihagen og Oslo-bryggeriet Sagene som eksempler på hvordan dagligvarekjden nå tenker.

Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000.

Ifølge Dagligvarerapporten fra selskapet Nielsen ble det i fjor solgt dagligvarer for 164 milliarder kroner. Norgesgruppen med kjeder som Meny, Spar og Kiwi er største aktør med en markedsandel på 41,2 prosent. Icas farvel til Norge i fjor, og Coops oppkjøp av Rimi-butikkene endret maktbalansen i bransjen, og Coop inntar andreplassen med en markedsandel på 27,9 prosent. Rema 1000 er nede på en tredjeplass med 24,2 prosent markedsandel. (Se grafikk).

Rema 1000 peker på Kiwi som den største konkurrenten.

Les også: PR-rådgiver: - Rema 1000 kunne vunnet kampen om søndagsåpent 

Dagligvarebransjen markedsandeler
Create pie charts

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere

MittOppdrag