RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Espen Viskjer, kommersiell direktør, Retriever, Henning Tunsli, adm. direktør, Penetrace og Kristina Nilsen, nordisk analysesjef.
Espen Viskjer, kommersiell direktør, Retriever, Henning Tunsli, adm. direktør, Penetrace og Kristina Nilsen, nordisk analysesjef. Foto: First House

Retriever og Penetrace inngår samarbeid

Sist oppdatert:
Nordens største på medieovervåkning styrker fokus på omdømmeanalyse.

Retriever og Penetrace inngår samarbeid for å styrke det strategiske omdømme analyseverktøyet i ImpAct. Kundene til begge selskaper kan på den måten se hvordan positivt og negativ medieomtale påvirker omdømmet over tid – i sitt eget elektroniske dashboard. Retriever er Nordens ledende leverandør av blant annet medieovervåkning, verktøy for redaksjonell research og medieanalyse. Retriever har kunder i alle segmenter av nordisk næringsliv og offentlig forvaltning og er en heleiet av norske NTB (Norsk Telegrambyrå) og svenske TT (Tidningarnas Telegrambyrå). Penetrace har i løpet av de fem årene fått mer enn 900 brukere som har evaluert flere tusen kampanjer og løpende analyserer systemet mer en 200 merkevarer i Norge, Sverige og Danmark.

ImpAct er det nye verktøyet for å måle bedrifters omdømmestyrke og blir det første som kobler omdømme direkte til salg, lojalitet og gjenkjøp.

Stolte
- Vi er veldig stolt over å ha fått Retriever som Nordens ledende aktør på medieovervåkning og medieanalyse som samarbeidspartner, sier Henning Tunsli som er administrerende direktør i Penetrace AS.

Det er Penetrace og First House som står bak det nye strategiske analyseverktøyet, under ledelse av omdømmespesialist Nils M. Apeland. Månedlig omdømmetracking starter opp i januar.

- Gjennom å inkludere medieanalyser vil ImpAct få en helt annen dimensjon som analyseverktøy. Stadig flere virksomheter ønsker og ser behovet for å analysere sin totale eksponering på betalte og ikke betalte flater opp mot omdømme. Dernest er det et sterkt ønske om å måle de handlinger dette utløser hos kunder og brukere. Denne tjenesten vil være først ut med å samle disse dataene og gi en helhetlig oversikt i et enkelt brukergrensesnitt, forklarer Espen Viskjer i meldingen som er kommersiell direktør i Retriever Gruppen.

Skreddersydde medieanalyser
- Samarbeidet gir oppdragsgiverne mulighet til å kunne få skreddersydde medieanalyser tilpasset deres øvrige analyser slik at kunden kan følge utviklingen fortløpende i verktøyet ImpAct. Gjennom bruken av verktøyet kan kunden få skreddersydde analyser som er helt unike, sier Espen Viskjer. Alle store bedrifter får sitt omdømme målt i dag, men omdømmemålinger oppfattes ofte som punktmålinger en gang i året. ImpAct er et mer strategisk og operativt analyseverktøy som måler omdømmestyrke ved å knytte omdømme til salg, lojalitet og gjenkjøp.

Raskere analyser
- ImpAct er utviklet i Norge og tilpasset behov i det norske markedet. Måleverktøyene mange norske bedrifter bruker i dag, er utviklet i utlandet. De er omfattende og dyre og det tar flere uker fra data er samlet inn til kunden får en analyse presentert. ImpAct er middels omfattende, operativt og tilpasset Norge. Nå som Retriever leverer data til ImpAct, kan nå redaksjonell omtale og buzz i sosiale medier kobles opp mot omdømme i løpende analyser. Resultatene kan presenteres noen timer etter at datainnsamlingen er ferdig, forklarer i meldingen Kristina Nilsen som er nordisk analysesjef i Retriever. Retriever har kunder i Norge og Sverige, Danmark, Finland og på Island.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere