NA24.no

Foto: Vikene, Solveig (SCANPIX)

RiksTV vinner båtfolket

6 av 10 Nordmenn har RiksTV i båten.

62 prosent av alle nordmenn som har tv i båten har valgt et abonnement fra RiksTV.

- Nå har vi lagt oss i teten også her, sier administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV i meldingen.

Fra før av er det kjent at RiksTV har tatt førsteplassen når det gjelder distribusjon av tv -signaler på norske hytter. Men nå er RiksTV blitt vel så bra på vann – som på land.

Les også: Ny toppsjef i RiksTV

RiksTV har helt siden tv-distributøren ble lansert 1. september 2007 jobbet hardt med å bli en vinner i fritidsmarkedene.

I en markedsundersøkelse gjennomført av mediebyrået PHD i uke 18 og 19 svarer 62 prosent av de som har tv i båten at de har abonnement fra RiksTV. 38 prosent svarer ”annen leverandør”. Disse bruker også det digitale bakkenettet, men ser kun på NRKs.

Undersøkelsen er gjennomført med et landsrepresentativt utvalg i alderskategorien 18 år og eldre, og det ble gjennomført 1007 intervjuer.

- Vi har et produkt som har mange fordeler med hensyn til det å ha TV i båt. Både parabol og kabel blir litt vel komplisert når det handler om fritidsbåter. Så vi har så absolutt noen fordeler ute på vannet, sier Birkeland.

Liker seg på sjøen
Sjefen i RiksTV er selv en ivrig seiler gjennom mange år – og er fornøyd med at stadig flere velger å gjøre som ham.

- Ja, dette er gledelige resultater. Undersøkelsen ble foretatt før båtsesongen tok til for fullt. Vi håper og tror på at den gode veksttakten fortsetter, sier Birkeland.

RiksTV hadde en sterk vekst i 2010 og leverte i 2010 sin første positive bunnlinje. Tall for 2010 viser et driftsresultat på 39,2 millioner NOK etter avskrivninger – og en omsetning på 897,2 millioner NOK. Også 2011 har startet godt.

Les også:Ny styreleder i RiksTV

Og Birkeland har sine teorier på hvorfor ting går riktig vei for RiksTV:

- RiksTV har satset på å gjøre det enkelt for abonnentene med løsninger som gir tv-husholdningene frihet og fleksibilitet. Vi har blant annet produktene ”en pris – tv fire steder” og fritt valg av enkeltkanaler. RiksTV er som hovedregel enkelt å montere, og dekningen i fritidsområdene er på ca 90 prosent. I tillegg kan man kjøpe mottaker og utstyr om dagen og se tv samme kvelden, og dette er attraktivt for fritidsmarkedet, sier Birkeland.

- For kunden er det også enklere å ha én leverandør av tv - uansett om det handler om hjem, hytte eller båt. Dette forholder vi oss til, og vi jobber derfor kontinuerlig med å lage attraktive produkter for fritidsmarkedet, avslutter toppsjefen i RiksTV i meldingen.

RiksTV er Norges nest største TV-distributør totalt sett, men har nå inntatt topp-posisjonen på fritidsmarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere