RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FREMTIDENS FLYBRANSJE: Bjørn Kjos foredro om fremtidens flybransje overfor norske næringslivsledere og embetsverk under Norway-Asia Business Summit 2014 i Bangkok.
FREMTIDENS FLYBRANSJE: Bjørn Kjos foredro om fremtidens flybransje overfor norske næringslivsledere og embetsverk under Norway-Asia Business Summit 2014 i Bangkok. Foto: Stig Martin Solberg

Rister på hodet av SAS-legende

Sist oppdatert:
Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener den tidligere svenske wonderboyen skjønner lite av dagens flymarked.

Bangkok (Nettavisen): - SAS skulle aldri definert Ryanair som konkurrent, uttalte tidligere SAS-wonderboy Janne Carlzon nylig til Nettavisen NA24.

Da Ryanair kom, begikk de fleste store nasjonale flyselskapene den samme feilen, mener Carlzon.

- Det var de aldri. Mulig i marginalen, men de skapte et helt nytt marked. Det burde ikke KLM, Air France og SAS gjort. Det som er viktig for et flyselskap, er å definere; «Hva er vårt marked, og hvordan skal vi møte det?». Ikke tro at alle er konkurrenter, for det er de ikke, uttalte Carlzon videre.

Kritisk til langdistansesatsingen
Carlzon liker Kjos, men mener det er mye som kan gå galt etter at Norwegian har beveget seg over på langdistanse.

Carlzon trekker frem det amerikanske flyselskapet Southwest Airlines.

- Alle som har ledet flyselskap har et forbilde, og det er Southwest Airlines i USA. Det er det eneste flyselskapet som alltid har vært lønnsomt. De har aldri gått bort i fra sin forretningsidé, å fly fra point to point. Ryanair er nesten der, sier han.

- De som ikke forstår dette vil ikke overleve

Nettavisen NA24 møtte Kjos i Bangkok under Norway-Asia Business Summit 2014 og ikke uventet har Norwegian-sjefen et annet syn på saken enn Carlzon.

- Jeg er helt uenig. Ryanair er helt åpenbart en konkurrent og de som ikke forstår det definerer seg selv ut av bildet og vil ikke overleve, sier Kjos.

Han føler seg helt sikker på at det bare er et tidsspørsmål før Ryanair starter flygninger på sentrale hovedflylasser, ikke bare sekundære billigflylasser, og at de starter langdistansetrafikk.

- Ryanair flyr allerede på Brussel og de kommer helt sikkert til å gjøre sitt inntog på Arlanda, Gardermoen og andre sentrale flyplasser i Europa. Ryanair kommer også til å starte langdistanse og selskapet har et nettverk i bånn som en meget god forutsetning. Når Ryanair begynner med langdistanse vil de fly med en helt annen kostnad enn de fleste som er på markedet i dag, advarer Kjos.

Ferie- og fritidsmarkedet stadig viktigere

Å satse på segmenter som forretningssegmentet tror også Kjos er et dramatisk feilsteg.

- Her er det mange som ikke har skjønt hvor det bærer hen. Allerede i dag utgjør ferie- og fritidsreiser 80 prosent av markedet mot 20 prosent for forretningsmarkedet. Når den asiatiske middelklassen virkelig begynner å fly vil ferie- og fritidssegmentet utgjøre 90 prosent av markedet, sier Kjos.

Langdistanse en forutsetning for å overleve

I tillegg mener han det er av vesentlig betydning å fly fra sentrale storflyplasser både i Europa og globalt.

- Nedslagsfeltet ut fra Gardermoen består av cirka 700.000 mennesker. Det er alt for lite til å skape en kritisk kundemasse nødvendig for å overleve for ethvert flyselskap fremover. Også i Skandinavia er det umulig å få kritisk masse. Eneste måten det måtte være mulig på ville være å gi særfordeler ved å skru tiden tilbake til konsesjonstiden. Men den tiden kommer, dessverre for noen, ikke tilbake igjen.

Kjos håper det bare er et spørsmål om tid før både politikere og fagforeninger forstår et flyselskaper som vil overleve i fremtiden må være tilstede på sentrale flyplasser både i Europa og globalt.

- Det er særlig viktig å være tilstede i østen der hoveddelen av all vekst vil komme, sier han.

- De som ikke har forstått at Ryanair er en konkurrent vil ikke overleve, sier Kjos.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere