NA24.no

Rubrikk redder Schibsted – igjen

Mediene til Schibsted går tilbake så å si over hele linja, med unntak av en viss vekst på nett. Derimot fortsetter suksesshistorien til konsernets satsing på digitale rubrikkannonser.

Mens de norske mediene til Schibsted hadde et driftsoverskudd før avskrivninger på 90 millioner kroner i tredje kvartal i år – 35 millioner kroner mindre enn i fjor – stiger de samlede inntektene fra rubrikkannonsene. Online Rubrikk i Schibsted hadde et driftsoverskudd på 444 millioner kroner, opp 72 millioner kroner fra tredje kvartal i fjor.

Rubrikksatsingene øker overskuddene i alle land. Medievirksomheten svekkes i Norge, men styrker seg noe i Sverige.

Schibsted-konsernet fikk i tredje kvartal et brutto driftsresultat på 556 millioner kroner, mot 504 millioner kroner i samme kvartal i fjor. Etter årets ni første måneder leverer konsernet et driftsresultat på nesten 1,6 milliarder kroner, nesten 100 millioner kroner bedre enn til samme tid i fjor.

Konsernet fikk et overskudd før skatt på 965 millioner kroner i tredje kvartal, mot 199 millioner kroner i samme kvartal i fjor. For årets ni første måneder var overskuddet før skatt på drøyt 2,2 milliarder kroner, mot 490 millioner kroner i samme periode året før. Den store differansen fra i fjor til i år skyldes blant annet store avskrivninger i fjor, samt tap knyttet til felleskontrollerte selskaper og virksomheter.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere