NA24.no

Foto: Brendan Smialowski (Getty Images)

Så mye bruker du på medier

Norske husholdninger bruker 65 milliarder årlig på medier.

Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) og TNS Gallup har i samarbeid gjennomført en undersøkelse om hva norske husholdninger betaler for 25 ulike medieutgiftsposter.

- Selv om offisiell statistikk gir oss opplysninger om verdien på de ulike mediemarkedene gir vår undersøkelse innsikt i hvem det er som bruker penger på de ulike medietypene, og hvor mye penger ulike grupper i samfunnet bruker på forskjellige medietilbud. Dette tror vi er spesielt interessant i en tid hvor både nye og tradisjonelle medier står overfor store utfordringer i forhold til å utvikle og ta grep om nye inntektsstrømmer i et stadig mer digitalisert medielandskap, sier Magnus Anshelm, administrerende direktør i IRM i en melding.

Anshelm viser til at det er tre typer medieutgifter som dominerer husholdningens mediebudsjett. Den absolutt største kostnaden er mobilabonnementet som er på nærmere 6 200 kroner per husholdning i året. Deretter kommer abonnement på betal-TV som ligger like under 4 500 kr i året per husholdning. Kostnadene for TV-lisensen ligger like over 2 300 kr per husholdning per år. Slår man sammen de to postene kan man dermed si at utgiftene til TV er den største medieutgiftsposten i husholdningen. Den tredje største posten er abonnent på bredbånd//Internettoppkoblingen med ca 4 200 kr i året per husholdning.

- Undersøkelsen vår viser at husholdningenes totale mediutgifter i dag består av langt flere utgiftsposter enn for bare få år siden, konstaterer Anshelm. Årlig dukker det opp nye digitale tilbud som kommer i tillegg til utgiftene som husholdningene allerede er vant med av tradisjonelle medier. Totalt for 2011 beregner vi utgiftene til 29.459 kroner i året per husholdning. Dette innebærer med andre ord en total markedsverdi på 65 milliarder kroner i konsumentleddet, i følge Anshelm.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere