RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)

Saftig strømregning - uten å ha brukt én kilowatt

Sist oppdatert:
Mange får saftig strømregning uten ha brukt så mye som én kilowattime. Slik kommer du unna.

Reiste du bort på ferie i kuldeperioden før og under jul? Til tross for at du ikke har brukt en kilowattime risikerer du en saftig strømregning for tiden du har vært borte. Og det selv om absolut alle elekstriske applikasjoner har vært slått av.

Årsaken ligger i måten din kraftleverandør avrenger strømforbruket. Det er nemlig leverandøren som anslår forbruket ditt, uten å vite om du har brukt strøm eller ikke.

Strømregning upåvirket avnullforbruk
- Mange reiste bort i romjulen og skrudde ned på oppvarming, varmekabler, vannoppvarming og brukte strøm kun til minimal belysning for å spare energi og penger. Men når regningen fra strømselskapet kommer, kan den være helt upåvirket av ditt lave faktiske forbruk – hvis du ikke leser av måleren og melder dette inn til selskapet, sier fagdirektør i Forbrukerrådet Thomas Bartholdsen til Nettavisen NA24.

For med loven i hånd kan selskapet fakturere deg i tråd med sin egen oppfatning av din forbruksprofil, dersom du ikke har lest av måleren og meldt det inn.

- Din forbruksprofil bygger normalt på at strømforbruket øker når kulda øker. Og når kulda øker, øker også prisene. Og vips, så har du en kjemperegning når du ventet en lav eller moderat faktura. Det er synd, for alle de som tar råd om strømsparing og energiøkonomisering på alvor, bør ikke oppleve at det hele er nyttesløst: Når prisen er uforutsigbar eller plutselig dobles, forsvinner jo den planlagte gevinsten, sier Bartholdsen.

Du kan lese av måleren Så ofte du vil
Leser du av strømmåleren ofte sparer du fort noen hundre kroner.

- Og det tar kun få minutter. Med andre ord; det er god timebetaling, sier Bartholdsen.

Markedssjef Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi støttet delvis budskapet til fagdirektør bartholdsen.

- Det er flott om kundene leser av måleren ofte. Det gir mest mulig korrekt strømregning for den enkelte. Om kunder som leser av måleren sin oftere enn andre tjener penger på det er høyst usikkert. Strømselskapene er pålagt å benytte forbruksprofilen til alminnelig forsyning, mellom de måleravlesningene strømleverandøren har fått fra kundene, som grunnlag for fakturering. Skal kunden tjene penger på å lese av oftere må han bruke relativt mindre strøm enn naboen sin i den kalde perioden med høye priser, sier Jansrud.

Han har eksempler på at strømleverandørene har fordelt strømforbruket til kundene uriktig over tid.

- Så min oppfordring til kundene er å lese av måleren minst en gang per måned.

Problemet løst om fire år
Saftige strømregninger for minimalt reellt forbruk vil være en saga blott om noen år.

- Problemet vil være løst når forbrukere har fått automatiske strømmålere (AMS); men der er innføringen bare så smått kommet i gang. De fleste må vente tre til fire år før denne løsningen er dominerende, sier Bartholdsen.

De nye, smarte strømmålerne vil bli plassert hos kunden og gjør at man kan motta informasjon om priser og forbruk. Det er lagt opp til at nettselskapene skal finansiere og stå for utskiftingen av alle gamle målere.

- Forbrukerne ønsker seg direkte tilbakemeldinger på energiforbruket sitt. Først med en toveis måler vil strømkundene få en reell mulighet til å følge med og utnytte fordelene som ligger i et bevisst strømbruk, sier fagdirektøren.

LES OGSÅ:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere