RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Salget av drivstoff og andre petroleumsbaserte produkter i Norge er på full fart nedover.
Salget av drivstoff og andre petroleumsbaserte produkter i Norge er på full fart nedover. (Scanpix)

Salg av drivstoff stuper i Norge

Sist oppdatert:
Selges 47 millioner liter mindre enn i fjor - selv med økt flytrafikk.

SSB la tirsdag for andre gang i år frem statistikk som viser at salget av petroliumsprodukter i Norge er på full fart nedover.

Mens det i februar i fjor ble solgt 674 millioner liter petroleumsprodukter, var salget i år bare på 627 millioner liter. Det er en nedgang på utrolige 47 millioner liter.

Kraftig nedgang over tid

Nedgangen på 7 prosent, kommer etter at statistikken i januar viste en nedgang på hele 10,5 prosent, og 1,4 prosent i desember og 6,5 prosent i november.

En del av nedgangen tror SSB skyldes noe mindre salg av fyringsolje grunnet en noe mildere vinter, men trenden på alle typer oljebaserte produkter er klar: Salget av petroleumsprodukter stuper - inkludert diesel og bensin.

For eksempel ble det i februar i fjor solgt 95 millioner liter bensin, mens det i februar i år er snakk om 86 millioner liter.

Det at drivstoffsalget synker har en sett en trend på det siste året, mens det viktigste er den kraftige nedgangen i den svært forurensende tungoljen.

Unntaket i statistikken er salg av parafinbaserte produkter, som øker relativt betydelig. Dette er i sammenheng med økt flytrafikk.


Enorm betydning på CO2-utslippene

Nøyaktig hvor stor betydning dette har for CO2-utslippet er uklart, siden forskjellige typer petroleumsprodukter genererer forskjellig mengder CO2 per liter.

Det er derimot klart at forbrenning av én liter diesel gir omlag 2,65 kg CO2-utslipp, og at en nedgang på mange millioner liter hver måned har stor påvirkning.

Bellona er ikke fornøyd

Transportrådgiver Martin Hviid Nielsen i Bellona mener på sin side at disse tallene må tas med en klype salt.

- En skal være forsiktig med tallene fra måned til måned. Det kan være forskjeller i temperatur og førerforhold. Tendensen vi har sett over mange år i Norge nå er at det totale salget har begynt å flate ut. Bensin er ned, diesel flater ut etter å ha økt kraftig i mange år, mens vi har en kraftig økning i flydrivstoff. Vi har ikke noen kraftig nedgang, men vi har en utflating, sier han til Nettavisen.

- For å nå klimaforliket som regjeringen sier at de skal styrke så må vi kutte utslippene med rundt ti millioner tonn, og da må alle kluter settes til.

- Vi kjører nå mer enn før, men vi har begynt å få ned utslippene per bil per kilometer. Men nå er det ikke så mye mer effektiviseringspotensial å hente ut på biler, noe som betyr at vi fremover må ha en full satsing på elbiler, mener han.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere