NA24.no

(Crestock)

Salgstriks?

Dette avgjør hva du velger på restauranten.

(SIDE2): I sin nye bok «Priceless: The myth of fair value (and how to take advantage of it)» forteller den amerikanske journalisten William Poundstone restaurantbransjens salgsknep som får deg til å bruke mer penger.

Tall manipulerer
Salgspsykologiske triks er latterlig enkelt: Priser som slutter på tallet 9, fonter, uthevelse av enkelte ord og uttrykk og så videre.

- Siden man ikke kan se maten før man kjøper så er det menyen som bestemmer, og ord og priser som avgjør, forteller William Puondstone til pastan.se.

Et av Poundstones poeng er at man ikke legger merke til prisøkningen som oppstår i valgene du gjør. På biffrestaurant har det for eksempel blitt mer vanlig å dele inn menyen i hovedrett og velg ditt eget tilbehør. Et stykke kjøtt på 175 kroner kan virke rimelig, men når man skal velge tilbehør som for eksempel grønnsaker og saus, blir det straks dyrere.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden


Viktig førsteinntrykk
William Poundstones observasjoner gjelder hovedsakelig de store kjedene. Blant annet har han sett på hvor lite forandring på menyen som kan gjøre en forskjell for mange millioner av dollar i omsetning for restauranten. Menyer som er plassert utenfor restauranten fungerer som «restaurantens plakat», og et dårlig førsteinntrykk kan skremme bort potensielle kunder. Utseende på menyen er med på å avgjøre om du går inn eller ikke. Fotografier, illustrasjoner, menyark i plastlommer, og skriften er faktorer som påvirker. Store menyer med mange valg kan også virke useriøst og et inntrykk av at kvantitet går foran kvalitet. Er det en spesiell rett restauranten ønsker å selge mer av er denne ofte avbildet i menyen. Slik skaper restauranten mer oppmerksomhet og et positivt inntrykk av denne retten. Derfor blir det enklere for kunden å velge denne selv om den kanskje er dyrere enn de andre rettene på menyen.

Plassering

- Det handler om å rette oppmerksomheten til det man vil selge. Og det fungererer. Det har blitt gjort forsøk med doble versjoner av menyer med og uten rammer. Flere kjøper en meny dersom den presenteres innenfor en ramme, forteller Poundstone.

De dyreste rettene blir ofte plassert øverst på den høyre siden når du åpner en meny. Dette er fordi det er her blikket først festen seg. Billigere tradisjonsmat blir gjerne plassert langt ned på siden, uten positive forsterkningsord.

For detaljert
Menyer med for mange adjektiver kan også virke skremmende.

- Detaljerte beskrivelser gir et nervøst inntrykk. Selvfølgelig skal du få forklaring på hva du bestiller, men når det står «langtidsstekte kjøttboller innpakket i en kremet saus med en fantastisk dybde», kan dette være for mye av det gode, sier William Poundstone.

En rett med mindre detaljerte beskrivelser er vanskeligere å gjøre ekkel hevder den amerikanske journalisten. Poundstone sier også at det er noen enkle huskeregler når man spiser ute:

- Er dette sesongen for disse råvarene? Når kan de ha kommet til restauranten? For eksempel så spiser jeg ikke sushi på søndag da dette er en vanskelig dag for å få ferske råvarer, forteller han.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere