RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Samler rubrikkene

Sist oppdatert:
Schibsted samler sine online rubrikktjenester i ett selskap.

Unntaket er Finn og noen mindre rubrikktjenester som holdes utenfor, skriver mediekonsernet i en melding.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Konsernstyret i Schibsted har vedtatt å samle alle konsernets utenlandske rubrikkvirksomheter i ett datterselskap som vil få navnet Schibsted Classified Media AS (SCM). Finn på sin side vil være del av Media Norge.

Selskapet vil ha ledende posisjoner i en rekke kategorier i betydelige markeder som Sverige, Spania, Frankrike og Italia.

Administrerende direktør blir Rolv Erik Ryssdal. Han har siden 2005 vært administrerende direktør i VG og før det fem år i Aftonbladet.

- Markedet for rubrikkannonser på internett er fortsatt i god vekst, og det er gode muligheter for utvikling av nye virksomheter her. Gjennom etablering av en egen enhet med dedikert ledelse og et uttalt mandat for ytterligere vekst, og som disponerer over konsernets ledende virksomheter innenfor online rubrikk, har Schibsted lagt grunnlaget for å kunne ta nye posisjoner i nye markeder, og samtidig sørge for verdiøkning innenfor eksisterende virksomheter. Et tett samarbeid med Finn vil sikre kunnskapsutveksling til felles beste, sier konserndirektør i Schibsted Sverre Munck.

Fremover vil alle virksomhetene bli styrt av en egen ledelse som vil videreutvike og ytterligere internasjonalisere Schibsteds ulike rubrikknettsteder. Reorganiseringen bidrar til å sikre utveksling av kompetanse og ressurser, og skaper synergier over landegrensene. Dette vil være med på å styrke Schibsteds posisjon som den største europeiske aktøren innenfor rubrikkannonser på internett.

Fra starten av består SCM av Schibsteds rubrikkvirksomheter i blant annet Spania, Frankrike og Italia. Øvrige virksomheter vil bli tilført fra andre deler av Schibsted-konsernet suksessivt. Ekstern rapportering av finansielle data vil bli tilpasset den nye organiseringen i forbindelse med publiseringen av Schibsteds regnskap for 2. kvartal 2008.

I 2007 hadde virksomhetene som skal inngå i SCM en proforma omsetning på ca. 2,0 milliarder kroner. Driftsresultatet (EBITA) var ca. 290 millioner kroner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere