NA24.no

Foto: Ned Alley / NTB scanpix

SAS har solgt Widerøe

Sist oppdatert:
Til en investorgruppe.

SAS melder at de har solgt 80 prosent av flyselskapet Widerøe. Kjøperne er WF Holding AS som består av en investorgruppe med Torghatten (51 prosent), Fjord1 (34 prosent) og Nordland fylkeskommune (15 prosent) kjøper Widerøe.

SAS skal selv beholde 20 prosent av Widerøe, men har som mål å kvitte seg med hele selskapet i løpet av 2016.

- Dette er nasjonale aktører med lang erfaring i å bygge infrastruktur og tilby transport i Norge, og dette er eiere som vet hvor viktig det er å tilby kvalitet og forutsigbarhet i tjenestene sine. Med flere eiere sikres også en finansiell soliditet i eierskapet av Widerøe, sier administrerende direktør Lars Kobberstad i Widerøe i en melding.

- Det var en lang prosess. Det var flere tilbydere inne, men de siste månedene var det en gruppe som skilte seg ut, sier Eivind Roald til Nettavisen NA24.

Som en del av transaksjonen skal SAS selge syv fly av typen Dash Q400 til Widerøe, som igjen skal leies inn igjen av SAS. De økonomiske lånene forbundet med disse flyene skal overføres til Widerøe.

SAS mottar to milliarder svenske kroner for salget av aksjene. Totalt kan transaksjonsverdien komme opp i 2,3 milliarder svenske kroner dersom hele selskapet selges innen 2016.

- Vi er fornøyd med prisen, sier Roald.

Widerøe er Nordens største regionale flyselskap og har, i motsetning til sitt kriserammede morselskap, levert gode økonomiske resultater de siste årene

SAS-aksjen stiger med fire prosent på Oslo Børs.

Omfattende pakke
Konsernledelsen i SAS la i november fram et forslag til en dramatisk sparepakke for å få forlenget livsviktige bankkreditter. SAS skal kutte kostnader med tre milliarder svenske kroner. For å nå dette målet, skal 800 ansatte i administrasjonen sies opp. De øvrige 9.000 ansatte i selskapet er forespeilet lønnskutt fra 12 til 15 prosent og mer ugunstige vakter.

SAS skal også selge ut underliggende virksomheter, som selskapet som håndterer bakketjenester, samt kvitte seg med bygg og eiendommer og andre verdier som ikke direkte berører kjernevirksomheten.

- Det er den store tingen som gjenstår og vi er godt igang med salgsprosessen, sier Roald til Nettavisen NA24.

Kvitter seg med bakkemannskap
I mars meldte SAS at de har inngått en intensjonsavtale om salg av bakkeselskapet SAS Ground Handling til Swissport International.

Avtalen skal på sikt overføre hele datterselskapet med sine 5.000 ansatte til Swissport, men i første omgang opprettes det et samarbeidsselskap der SAS eier 49 prosent og Swissport 51 prosent som overtar driften av bakketjenestene.

Swissport International server bakketjenester for cirka 118 millioner passasjerer og 3,5 millioner tonn frakt hvert år på vegne av 650 selskap innen flybransjen. Selskapet har rundt 40.000 ansatte og er etablert i 38 land jorden rundt.

Dyrt eierskap
SAS ble dannet i 1946 på bakgrunn av en avtale mellom de tre nasjonale opererende flyselskapene i Skandinavia om i fortsettelsen å drive virksomheten i form av et konsortium.

Ved å slå markedene i Danmark, Norge og Sverige sammen, og på denne måten gi mulighet for flere internasjonale ruter og høyere antall frekvenser kunne det skapes et mye større trafikkpotensial.

Men de siste årene har det vist seg at suksess har snudd til fiasko, noe som har kostet norske skattebetalere mye penger.

Positiv Giske
Salget av Widerøe er en god løsning både for SAS og Widerøe, sier nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) ifølge NTB.

Salget er en sentral del av SAS' forretningsplan som ble lansert i fjor høst, og har også vært en av betingelsene i låneavtalen som SAS inngikk med sju banker, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse og de tre statlige eierne før jul.

- Dette er en god løsning for både SAS og Widerøe. Salget vil styrke SAS' finansielle posisjon. Samtidig er det positivt at Widerøe blir et mer selvstendig selskap, noe som er viktig for å sikre et godt og stabilt rutetilbud i Norge. Det har vært viktig for regjeringen, sier Giske.

- Dette er en prosess som styret i SAS har håndtert. Kjøperen har lang erfaring med distriktstransport og har sterk forankring i kystdistriktene. Dette framstår som en langsiktig aktør som vil kunne bevare og videreutvikle Widerøe som et viktig regionalt flyselskap i Norge, sier Giske.

Salget forutsetter vanlig godkjenning fra konkurransemyndighetene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere