NA24.no

SAS LN-RPH BOING 737 under innflyvning til Oslo Lufthavn Gardermoen
SAS LN-RPH BOING 737 under innflyvning til Oslo Lufthavn Gardermoen Foto: Morten Holm (NTB Scanpix)

SAS raser på omdømmemåling

Sist oppdatert:
Solid fall for flyselskapet.

Norwegian øker ledelsen, og befester sin posisjon som det best likte selskapet innen transportsektoren på omdømmemåling RepTrak Norge 2013. SAS derimot står for et av de største fallene i år.

Flyselskapet får en score på 66,8 av 100 mulige. De faller hele 9,6 poeng fra i fjor, og ramler ned i kategorien ‹‹middels godt omdømme.›› Norwegian holder stand som det best likte selskapet innen transportsektoren, med en score på 79,1 poeng. Norwegian gjør det ikke bare godt innen egen sektor, men ligger på topp fem totalt av de femti selskapene på listen.

Synlige virksomheter

Analysen er gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute. Rundt 5.800 nordmenn har vurdert omdømmet til Norges 50 mest synlige virksomheter, både på overordnet nivå, og innen de syv områdene etikk, arbeidsmiljø, innovasjon, produkter og tjenester, økonomi, ledelse og samfunnsansvar.

For andre år på rad er Stormberg det selskapet nordmenn beundrer mest, med en score på 81,4 poeng. Like bak ligger Toyota, og årets nykommer, Q-Meieriene.

Norwegian på topp i ledelse

Av alle de femti selskapene som er med på omdømmelisten skiller Norwegian seg ut når det gjelder ledelse. Bjørn Kjos er en tydelig og synlig leder, og selskapet scorer høyest på ledelse av alle selskapene som er med. SAS får omtrent samme score som i fjor på området produkter og tjenester, noe som også ligger på samme nivå som Norwegian. Men SAS faller på alle de andre områdene.

– Vi ser fra kommentarene til de som har svart, at de er spesielt kritiske til de høye lederlønningene, samtidig som selskapet sliter økonomisk, sier Bjørg Kari Paulsen, analysesjef i Apeland.

Både flytoget og NSB holder seg på omtrent samme nivå som i fjor. Dårligst omdømme har Ruter, til tross for en sterk oppgang fra i fjor.

Statskanalen kræsjlander

I 2012 suste NRK for første gang forbi TV2 i popularitet, men i 2013 er det kræsjlanding for statskanalen. NRK er det selskapet som faller aller mest på omdømmemålingen.

NRK ender med en omdømmescore på 64,1 av 100 mulige. Det er et fall på hele 12,3 poeng, og dermed står NRK for det største fallet på listen over de 50 mest synlige virksomhetene. Statskanalen faller fra kategorien ‹‹godt omdømme›› til kategorien ‹‹middels godt omdømme››. TV2 faller litt fra i fjor, men er i kategorien ‹‹godt omdømme›› med en score på 71,2 poeng.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere