NA24.no


Administrerende direktør Richard Bergfors i Max (i bildet) sier at det var naturlig å satse i det norske markedet først da den svenske hamburgkjeden bestemte seg for å etablere seg i utlandet.- Mange nordmenn var allerede kjent med Max fra ferier i Sverige og grensehandel.
Administrerende direktør Richard Bergfors i Max (i bildet) sier at det var naturlig å satse i det norske markedet først da den svenske hamburgkjeden bestemte seg for å etablere seg i utlandet.- Mange nordmenn var allerede kjent med Max fra ferier i Sverige og grensehandel.

Satser max i Norge – vil åpne 50 restauranter

Sist oppdatert:
Fire år på det norske markedet har gitt den svenske hamburgerkjeden mersmak.

Max tar opp kampen med McDonald’s og Burger King om de norske magene. Neste år åpner svenskene sin femte restaurant i Norge, og målet er å tidoble antall utsalg innen ti år.

- Vi har over 100 restauranter i Sverige, og det er et fullt realistisk mål å etablere 50 restauranter i Norge, sier administrerende direktør Richard Bergfors til Nettavisen.

100 mill. i omsetning
Ifølge Bergfors går alle de fire eksisterende restaurantene i Norge så det suser (i Lier, Ringsaker og to i Oslo), og omsetning for 2015 ligger an til å bli på snaut 100 millioner kroner.

- Vår største utfordring er å finne egnede lokaler. Vi annonserer for fullt i bransjetidsskrifter og kommer til å delta på Restaurantexpo under Norges Varemesse på Lillestrøm i februar, forteller Bergfors.

Søker franchisetakere
I Sverige eier Max alle restaurantene selv, men i Norge kommer kjeden også til å satse på franchisevirksomhet.

- Vi er på jakt etter franchisetakere som eier lokaler eller tomter. I det korte perspektivet satser vi på å etablere restauranter i Stor-Oslo-området og sørover i landet. I et litt lenger perspektiv er alle byer i Norge av en viss størrelse interessant, sier Bergfors.

I Sverige har den familieeide kjeden om lag 30 prosent av hamburgermarkedet, ifølge Bergfors. McDonald’s har ca 50 prosent av markedet, mens Burger King er tredje størst.

- Konkurransesituasjonen i Norge er lik som i Sverige. Vi konkurrerer ikke på pris, men snarere på smak og kvalitet. Vi er også opptatt av sunnhet og ernæring, og vi har en høy miljøprofil, forteller Bergfors.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere