RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Schibsted)

Schibsted sluker Media Norge

Vil fusjonere med Finn og regionsavisene.

Schibsted Media Group melder tirsdag at selskapet har tatt et initiativ til forhandlinger med Media Norge, med sikte på å fusjonere Schibsted ASA og Media Norge ASA.

- For Schibsted Media Group er det strategisk viktig å sikre effektive og fremtidsrettede mediehus, samtidig som vi gjennom en fusjon med Media Norge styrker den andre strategiske pilaren i konsernet, Online rubrikk, sier konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal.

Verdsettes til 7,25 milliarder kroner
Schibsted eier i dag 84,2 prosent av Media Norge. Det er dessuten inngått avtale om kjøp av ytterligere 1,7 prosent fra en gruppe aksjonærer på Sørlandet. 12 prosent av kjøpet blir gjort opp i form av aksjer i Schibsted ASA til kurs NOK 171,35, og 88 prosent i form av kontanter tilsvarende NOK 72,50 per aksje i Media Norge.

Tallene viser at Schibstedt vurderer verdien av Media Norge til 7,25 milliarder kroner. Verdiene i Media Norge-konsernet er knyttet til online rubrikkselskapet Finn.no, som eies 50,01 prosent, samt mediehusene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, som alle eies 100 prosent. Schibsteds vurdering er at nær halvparten av verdiene i Media Norge er relatert til onlineaktiviteter.

Bedre samarbeid
- Å slå sammen Schibsted ASA og Media Norge er fornuftig av flere årsaker. For det første skaper vi en struktur som gjør det lettere å samarbeide på tvers av virksomheter i konsernet. Dette vil styrke evnen til verdiskaping, samtidig som vi vil kunne frigjøre ressurser til å styrke kjerneaktiviteten i våre virksomheter. For det andre løser vi utfordringen knyttet til minoritetsinteressene i Media Norge. I dag sitter minoritetene i en fastlåst situasjon, og vi ser at en børsnotering av Media Norge vil kunne være lite effektivt i dagens situasjon. Fusjonsløsningen som vi foreslår er en bedre løsning som sikrer likebehandling for alle aksjonærer i Media Norge, sier Ryssdal.

Fusjonsløsningen vil ikke medføre større endringer i driften eller organiseringen av Media Norge, og ledergruppen vil fortsette som før. Intensjonen er å videreføre den modell for selskapsstyring og publisistisk integritet som i dag er godt forankret i Media Norge.

Schibsted tar sikte på å starte fusjonsforhandlinger så snart som mulig. Det er ventet å gjennomføre nødvendige generalforsamlinger i 1. kvartal 2011. Intensjonen er å gjennomføre fusjonen i 2. kvartal 2011.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere