NA24.no

Først og fremst stabilitet som karakteriserer magasin- og ukepressens lesertall i perioden fra august 2010 til juni 2011 sammenlignet med samme periode i fjor.
Først og fremst stabilitet som karakteriserer magasin- og ukepressens lesertall i perioden fra august 2010 til juni 2011 sammenlignet med samme periode i fjor. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

Se og Hør dundrer i bakken

Sist oppdatert:
Herreblader sliter, mens kvinnene strømmer til. Her ser du vinnerne og taperne.

Magasin- og ukepressen hadde en nedgang på 0,4 prosent i lesertallene i perioden fra august 2010 til juni 2011 sammenlignet med samme periode året før. Det tyder på at bransjen samlet stabiliserer seg.

Verst går det ut over Se og Hør som taper hele 81.000 lesere. Men også tradisjonelle herreblader som Motor, Vi Menn Bil, Lyd & Bilde og Vi Menn Båt preger listen med størst fall.

På den andre siden er det også en del som kan vise til pene oppturer. Her er det spesielt blader med kvinner som målgruppe som hevder seg.

Bladet som kan rope høyest er Vakre Hjem og Interiør som øker med 48.000 flere lesere, Costume med 44.000 og Bo Bedre har fått 39.000 nye lesere.

Må bli mer unikt
- På forrige måling hadde topp falt mye, 70 prosent av fallet er i aldersgruppen 12 til 14 år, sier Tore Sannum, direktør i Aller til NA24 Propaganda.

- Hovedutfordringen til blader nå er å lage gode blader 2 ganger i uka, og ha eksklusive og unike saker og det er noe vi nå jobber hardt med, sier Sannum.

Eksklusivt stoff selger veldig bra, der må vi bli bedre, slår han fast.

Også Boonier på topp
Motebladet Costume får 44.000 nye lesere, og samtlige av Bonniers kvinnetitler øker. Det siste året har Costume økt antall lesere med 38,9 prosent.

- Det er utrolig hyggelig at så mange leser Costume, og det viser at norske jenter virkelig er interessert i moter og trender, sier en strålende fornøyd sjefredaktør Vanessa Rudjord i en melding.

Det viser den siste målingen fra Synovate Norsk Medieindeks, som har målt lesingen av 102 magasiner og ukeblader. Mens kvinne - og familiebladene totalt holder seg stabile i denne leseperioden, vokser bolig- og interiørbladene jevnt og trutt, slik de har gjort de siste årene.

- Det er gledelig at markedet nå ser ut til å stabilisere seg. Det norske folk er storforbrukere av magasiner og ukeblader. Med sine 26,7 millioner lesertilfeller, er Norge blant de land i verden som konsumerer flest magasiner og ukeblader i forhold til folketallet. Dette viser at vi har en solid posisjon i mediemarkedet,sier Roger Hansen, styreleder i grupperingen for magasin og ukepresse i MBL i en melding.

Se alle tall her

Bolig og interiør øker
Gruppen ”Bolig og interiør”, som består av hele 22 titler, har samlet sett en fin økning. 11 titler har leservekst, syv har nedgang. Størst vekst har Vakre Hjem og Interiør, Bo Bedre og Rom 1-2-3.

Kvinnebladene
Ukepressen gjorde i fjor en del endringer i hvordan titlene er gruppert. Dette ble bl.a. gjort for å få lik inndeling når opplag- og lesertall presenteres. Det betyr at de tradisjonelle bladene (Hjemmet, Familien, Norsk Ukeblad og Allers) er slått sammen med alle de andrekvinnebladene. Mens de nevnte titlene viser stabilitet, er det en liten vekst for noen - både Tara, Costume, Elle og Woman har alle en vekst i lesertallet.

Aktualitet & TV
Samlet sett har denne gruppen tilbakegang. For Se og Hør, Se og Hør Weekend går lesingen i de yngre aldersgruppene noe ned - mens Her og Nå har en liten fremgang.

Sport, reise, friluftsliv og vitenskap
Dette er en annen stor gruppe med 15 titler. Seks av titlene har vekst. Størst vekst har Aftenpostens Innsikt, mens Fjell og Vidde og Terrengsykkel har fremgang. Ni titler har tilbakegang, størst for Villmarksliv.

Bil og Båt
”Bil og båt” er en gruppe med 11 titler. Båtmagasinet øker, det gjør også Bil og Auto Motor og Sport. Vi Menn Båt har størst tilbakegang.

Elle mot 200.000
Elle er nå Norges største motemagasin. 5.000 flere lesere i løpet av siste halvår viser at norske kvinner ønsker å følge med i motebildet og følge trendene, mener sjefredaktør Signy Fardal.

- Alt vi gjør, gjør vi på Elle-måten, sier hun.

- Vi er alltid oppdatert på det siste innen mote og klarer å presentere trender og nyheter slik norske kvinner vil ha dem. Det er vår suksessfaktor, sier Fardal i en melding.

Se alle tall her

Rom123 fortsetter suksessen
I mai ble bladet Årets magasin. Nå er Rom123 også på lesertalltoppen. Bladet sikret seg 24.000 flere lesere det siste halve året og har nå 139.000 lesere. Samlet nærmer Egmont Hjemmet Mortensen seg 1 million lesere av boligblader og er en suverén nummer én i segmentet.

- Tallene viser at vi treffer leserne hjemme og har et blad som skiller seg positivt ut i den økende mengden interiørblader, sier redaktør av Rom123, Anne Vesta i en melding.

- Nå strømmer leserne til bladet vårt. Vi har ikke vært så lenge på markedet, og konkurransen er sterk. Likevel vinner vi markedsandeler. Det er jeg veldig godt fornøyd med.

Natt&Dag tilbake i toppform
Gratisavisen Natt&Dag er på vei mot nye leserrekorder og regnskapet gir overskudd i kassen på andre året.

- Vi har jobbet målrettet siden andre halvdel av 2008 med å øke lesertallene i avisen, og det ser ut til at vi går riktig vei, sier daglig leder Christian Rasmussen i Natt&Dag i en melding.

De ferske tallene fra markedsanalyseselskapet Synovate viser at Natt&Dag har 145.000 lesere per utgave. Det er en økning på 10.000 fra i fjor.

Hjemmet suverent på topp
Blant 2,3 millioner lesere av familieblader er Hjemmet suverén på topp med 230.000 flere lesere enn den neste på listen. Hjemmet faller mindre enn de øvrige og har bare marginal nedgang det siste halve året.

- Det er helt fantastisk, sier ansv.redaktør/direktør Kjetil Opaas.

- Hjemmet har ekstremt lojale lesere og legger vekt å innfri det bladet lover – hver uke. Leserne vet hva de vil ha, og de får det. I november fyller Hjemmet 100 år, og med disse lesertallene har vi enda mer å feire,sier han i en melding.

Her og Nå øker igjen
Her og Nå vant aktualitetsleserne siste halvår. Bladet økte med 20.000 lesere fra forrige måling og har nå 554.000 lesere. Redaktør Rino Rådahl er strålende fornøyd.

- Vi jobber beinhardt for å være best på kjendisnyheter hver uke. Nå øker vi igjen, og det viser at aktualitetsstoff på print fortsatt trekker lesere. Segmentet er krevende, og konkurransen fra nettet merkes godt. Ved å ha egne historier som pirrer nysgjerrigheten har vi klart å tiltrekke oss nye lesere gjennom det siste året. Det skal vi fortsette med, sier Rådahl som berømmer staben i Her og Nå for innsatsvilje og engasjement.

Her og Nå er unntaket i aktualitetssegmentet som samlet mistet lesere det siste halve året.

Se alle tall her

Her er presentasjonen fra Synovate

Ti på topp (disse går mest frem)

  1. Vakre Hjem og Interiør (+ 48.000)
  2. Costume (+ 44.000)
  3. Bo Bedre (+ 39.000)
  4. Rom 1-2-3 (+ 35.000)
  5. Fjell og Vidde (+ 29.000)
  6. Tara (+ 27.000)
  7. Bolig Pluss (+ 23.000)
  8. Innsikt (+ 21.000)
  9. Lev Landlig (+ 19.000)
  10. Det Nye Shape Up (+17.000)

Ti på bunn (disse går mest tilbake)

  1. Se & Hør – tirsdag (-81.000)
  2. Motor (- 67.000)
  3. Vi Menn Båt (-55.000)
  4. VG Helg (- 53.000)
  5. Se & Hør – weekend (-41.000)
  6. Donald Duck Pocket (- 34.000)
  7. Lyd & Bilde (- 26.000)
  8. Nemi (- 26.000)
  9. Vi Menn Bil (- 26.000)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere