NA24.no

Foto: Heiko Junge (Scanpix)

Sekstende størst i vest

USA er verdens største reklamemarked, Norge er femten plasser bak i ny sammenstilling.

Det er Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) som har sammenstilt reklamestatistikkene fra Europa, Nord-Amerika og Japan. Store reklamemarkeder i Asia, Ausr\tralia og Sør-Amerika er ikke med i oversikten.

Målt i størrelse er det USA som er det suverent største reklamemarked med en annonseomsetning på 130 milliarder euro i 2008. På plassen bak, med rundt 30 milliarder euro i reklameomsetning kommer Japan.

Nedover på IRMs liste følger Tyskland, Storbritannia og Frankrike. Sverige er rangert som det tiende største reklamemarkedet i det området IRM har med i sin oversikt, og Norge følger seks plasser etter.

Samtidig som en rekke land, som Norge, hadde tilbakegang i reklamemarkedet i 2008 hadde land som Belgia og Polen sterk vekst samme år med en økning på henholdsvis 13,4 og 9,4 prosent. Spania hadde i samme periode en tilbakegang på 9,3 prosent.

– Vår analyse viser tydelig at de nordisk reklamemarkedene sto mot nedgangen i 2008 relativt bra og at det norske reklamemarkedet minsket noe i andre halvår i fjor, sier IRMs administrerende direktør Magnus Anshelm i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere