RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Heiko Junge (Scanpix)

Sekstende størst i vest

USA er verdens største reklamemarked, Norge er femten plasser bak i ny sammenstilling.

Det er Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) som har sammenstilt reklamestatistikkene fra Europa, Nord-Amerika og Japan. Store reklamemarkeder i Asia, Ausr\tralia og Sør-Amerika er ikke med i oversikten.

Målt i størrelse er det USA som er det suverent største reklamemarked med en annonseomsetning på 130 milliarder euro i 2008. På plassen bak, med rundt 30 milliarder euro i reklameomsetning kommer Japan.

Nedover på IRMs liste følger Tyskland, Storbritannia og Frankrike. Sverige er rangert som det tiende største reklamemarkedet i det området IRM har med i sin oversikt, og Norge følger seks plasser etter.

Samtidig som en rekke land, som Norge, hadde tilbakegang i reklamemarkedet i 2008 hadde land som Belgia og Polen sterk vekst samme år med en økning på henholdsvis 13,4 og 9,4 prosent. Spania hadde i samme periode en tilbakegang på 9,3 prosent.

– Vår analyse viser tydelig at de nordisk reklamemarkedene sto mot nedgangen i 2008 relativt bra og at det norske reklamemarkedet minsket noe i andre halvår i fjor, sier IRMs administrerende direktør Magnus Anshelm i en pressemelding.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere