RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Næringsminister Monica Mæland (H) selger ikke flere selskap i denne omgangen.
Næringsminister Monica Mæland (H) selger ikke flere selskap i denne omgangen. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Selger ikke Flytoget allikevel

Sist oppdatert:
Snur etter massiv kritikk.

KrF og Venstre og regjeringspartiene er blitt enige om at det ikke gis fullmakt til nedsalg i Kongsberg Gruppen, Flytoget og Statskog nå.

- Vi er tilfreds med at regjeringspartiene på Stortinget har lyttet til KrF og Venstre, og stopper en rekke fullmakter før viktige utredninger og reformer er gjennomført, sier Hans Olav Syversen, leder i Finanskomiteen (KrF).

Det er imidlertid flertall for nedsalg i Telenor, som den siste tiden har vært plaget av korrupsjonsrykter.

- Sammen med regjeringspartiene har vi funnet gode løsninger for Telenor, Kongsberg Gruppen, Flytoget og Statskog. Det blir ingen nedsalg i verken Flytoget, Statskog eller Kongsberg Gruppen. Vi skal fortsatt ha kontroll over infrastruktur, naturressurser, og teknologi og informasjon knyttet til nasjonal sikkerhet, sier Syversen. 

- Det har også vært viktig for Venstre å sikre flertall for at regjeringen må komme tilbake til Stortinget med en utredning over hvilke reguleringer og virkemidler andre land har tatt i bruk for å beskytte selskaper av nasjonal og strategisk interesse før en eventuell fullmakt kan gis til å redusere statens eierandel i Kongsberg Gruppen ASA. Venstre er også tilfreds med at det nå blir gitt forsikringer om at hensynet til kritisk infrastruktur er ivaretatt om staten velger å selge seg ned i Telenor, sier Breivik.

Avventer skauen
Når det gjelder Statskog har regjeringen skrevet, både i regjeringserklæringen og i meldingen, at de ønsker å selge like mye skog som har blitt kjøpt opp de siste årene. Statskog hadde i 2010 et enormt oppkjøp av skogeiendommene til Borregaard og Orkla, på 1,1 millioner mål. Den rødgrønne regjeringen planla et arronderingssalg av omtrent 600.000 mål, som skal være ferdig i 2017. Nå pågår det et utredningsarbeid for å kartlegge hvilke modeller som kan fungere for nedsalg av de resterende 500.000.

- Regjeringen skal komme til Stortinget med en sak om privatisering av skogen til Statskog, og vi vil ta en vurdering av det når den saken kommer. For KrF er det avgjørende at folks rett til å ferdes i skog og mark, og god tilgang på jakt- og fiskerettigheter, skal sikres, sier Syversen

I fjor sommer la regjeringen frem planene sine for salg av ulike statskontrollerte bedrifter.

Akkurat Flytoget har det vært stor motstand mot nedsalg av.

- Katastrofe
Investor og milliardær Øystein Stray Spetalen mener at et slikt salg vil gi katastrofale konsekvenser.

- Monopolsituasjonen til Flytoget gjør at en ny eier umiddelbart vil se for seg store muligheter for å bedre avkastning på investert kapital ved å øke billettprisen. Økte togpriser vil selvfølgelig medføre økt bruk av bil, taxi og buss, sa Spetalen til Nettavisen.

Flytoget koster i dag 340 kroner tur-retur Gardermoen fra Oslo sentrum, mens Arlanda Airport Express i Stockholm koster 490 svenske kroner.

Les mer: - Katastrofe å selge Flytoget

Også sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen mener det er idioti å selge Flytoget.

I en blogg skriver Stavrum:

«Norge har 5.000 milliarder på bok, men regjeringen vurderer likevel å selge et naturlig monopol som Flytoget. Det er ikke ideologi, men idioti.»

Les hele blogge her: Idioti å selge Flytoget

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere