NA24.no

(Scanpix)

Sexy pengemaskin til Norge

Sist oppdatert:
Millionene yngler rundt kvinnen som er enorm i Japan og for sexy for Malaysia.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Nå er Gwen Stefani i Norge. Kvinnen som både ble rik og verdenskjent gjennom bandet «No Doubt» på 90-tallet. Etter at hun hadde vært vokalist i bandet i tre år slapp de platen «Tragic Kingdom», som solgte utrolige 16 millioner eksemplarer på verdensbasis i 1995.

NA24 - din næringslivsavis

Siden den gang har hun blant annet spilt inn to soloplater, designet egne konfeksjonsmerker, lansert egen lukt, spilt inn filmer, dratt inn reklamemillioner og reist ut på verdensturné som soloartist. I tillegg er hun rangert på en liste med blant annet Tiger Woods, gründerne av Google og flere næringslivsmilliardærer på listen over de 25 personene som amerikanerne beundrer mest.

- For avslørende
Tirsdag kveld gjester divaen Oslo Spektrum og mye av fokuset vil antakelig være rettet mot kostymene hun opptrer i, da hun tidligere har høstet kritikk for å vise for mye hud.

En gruppe på 10.000 muslimske demonstranter i Malaysia forsøkte for kort tid siden å gjøre sitt for at artisten skulle tas av plakaten fordi hennes sexy sceneshow er i strid med akseptert skikk og bruk i landet. Gwen fikk imidlertid spille konserten da hun opptrådte i heldekkende klær.

Gwen Stefani har i likhet med flere andre verdenskjendiser funnet ut at hun kan spinne mye penger på å selge andre ting enn produktet som først fremmet stjernestatusen. Som et resultat av det har hun tatt etter blant annet den tidligere Spice Girls-vokalisten Victoria Beckham og lansert ikke en, men to klesmerker.

Stefanis klesmerker går under navnene Harajuku Lovers og L.A.M.B. Harajuka Lovers er som navnet tilsier et asiatiskinspirert merke, og det er det billigste av de to, mens L.A.M.B. er en mer eksklusiv kolleksjon med blant annet høyhælte sko til flere tusen kroner paret. Vogues sjefredaktør Anna Wintour har sammenlignet L.A.M.B med luksuskjeden LVMHs merke DKNY.

Gwen Stefani vet reklamens makt og viser seg ofte i begge kolleksjonene.

Skuespiller og parfymepusher
Ved siden av musikken og moten debuterte Gwen Stefani også som skuespiller da hun spilte Jean Harlow i filmen «The Aviator» mot Leonardo DiCaprio.

Ytterligere fulgte hun i fotsporene til skuespillerne Jennifer Lopez og Hillary Duff da hun inngikk en avtale med kosmetikkselskapet Coty om å produsere parfyme med samme navn som de eksklusive klærne. Og her er det penger å hente. Jennifer Lopez tjente nemlig rundt ti millioner dollar i 2005 på avtalen hun har med Coty, mens skuespillerinnen Sarah Jessica Parker selger parfyme for over 60 millioner dollar årlig.

Tirsdag kveld skal hun på trendutestedet Cosmo i Oslo der TV-kanalen «The Voice» og kosmetikkdistributøren Engelschøn har trommet sammen Kjendis-Norge til lanseringsfest for Gwens parfyme «L.A.M.B».

Les mer her: Het Oslo-fest for Gwen

Multitalentet er så populær at hun også er et yndet objekt for store næringslivsselskaper.

Gigantkampanje
IT-giganten Hewlett Packard svir for tiden av hele 300 millioner dollar, om lag 1,6 milliarder kroner etter dagens kurs, på den største reklamekampanjen rettet mot printere i selskapets historie, kalt «What do you have to say?». Målet er at selskapet skal spise opp ytterligere markedsandeler samt at de også ønsker å bli en leverandør av printersoftware og nettjenester.

Med seg på laget for å sukre den svindyre kampanjen har selskapet ingen ringere enn Gwen Stefani. Som et bidrag til kampanjen kan HPs kunder besøke hjemmesiden deres og konstruere bøker bestående av egne opplastede bilder iblandet 50 bilder sangeren selv har valgt ut fra hennes turne «Sweet Escape».

Og grunnen til at den populære artisten ble valgt ut av printerkjempen kan nok skyldes at hun også tidligere har vært i søkelyset til industrigiganter.

Blant annet har designerne i den asiatiske kjempen Honda Motors brukt Stefani som idégrunnlag til hvordan de kan gjøre bilene sine mer salgbare. Honda valgte å basere seg på Stefani da hun er superpopulær i verdens nest største økonomi, både musikken og musikkvideoene hennes er japanskinspirert og at hennes turne i landet i 2005 ble kåret til «Harajuku Lovers Tour 2005».

-Adopsjonen av japansk stil er definitivt en trend i USA. Det ledes av mennesker som Stefani, som beundrer japansk kultur. Hun kaller flokken sin for harajuku girls etter en liten del av Tokyo hvor alle under 25 er ute. De unge menneskene som følger henne ønsker en utradisjonell design. Jeg forventer at en raffinert versjon av det kan vise seg i en fremtidig versjon av Acura, sier Christina Ra, produktplanlegger hos Honda, ifølge CNNMoney.

I etterkant av hennes forrige turne nådde kravene divaen stilte til konsertarrangørene ut til pressen. Da viste det seg at hun forlangte at omkledningsrommet på alle spillestedene må være i lyse hvite farger. I tillegg måtte det være et bort dekket med en hvit duk, en komfortabel stol, 30 forskjellige vannflasker av angitt merke, sesongens bær organisk dyrket, frukt, fullt sett med sølvtøy, organisk honning, tre bokser med forskjellig te, ti hvite håndklær og fire aromaterapilys som måtte lukte det samme.

Hun er kort fortalt det ultimative eksempelet på en kjendis som kan selge seg selv.

Kilder: Bloomberg, Forbes, Fortune, CNNMoney, Reuters, Associated Press, New York Post, Rocky Mountain News og Handbag.com.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere