RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Privat)

Sinte strømkunder kjemper mot leverandør

Sist oppdatert:
Har enda ikke fått oppgjør etter at selskapet stengte kranen.

Kunder av den tidligere strømleverandøren Vitel kjemper ennå for å få rimelig oppgjør etter at selskapet sluttet å levere strøm.

Facebookgruppen «Vitel – Sluttregningen er urimelig» har 54 medlemmer og på forumet «Vitel konkurs?» på diskusjon.no pågår det en livlig debatt.

Tidligere Vitel-kunde Merim Jarovic mener selskapets daglige leder Glenn Nøstdahl ikke holder tidligere løfter.

- Nøstdahl uttalte til NA24 i begynnelsen av april at selskapet ville etterleve konklusjonene til Elklagenemda. Det gjør han ikke, sier Jarovic til NA24.

Dyr forskuddsbetaling
Bakgrunnen for striden er Vitel krevde forskuddsbetaling av sine strømkunder. Etter at stigende strømpriser tvang selskapet til å innstille driften i februar opplevde mange kunder at sluttoppgjøret fra Vitel baserte seg på enormt høye strømpriser. Enkelte kunder har fått regninger for forbruk i januar og februar med basis i en strømpris på 143 og 148 øre per kilowattime.

Jarovic, som i flere år hadde vært en fornøyd Vitel-kunde, reagerte i likhet med svært mange andre kunder.

- Jeg bestred kravet og sendte også en klage til Elklagenemda, sier Jarovic.

Vitel bør tilby spotpriser
Etter en grundig behandling med bakgrunn i flere hundre klager kom nemda med sin uttalelse 26. April.

I korte trekk går uttalelsen ut på at kunder bør inngå et forlik med Vitel der strømregningene baseres på gjennomsnittlig spotpris på Nordpool. Gjennomsnittlig spotpris i januar, februar og mars var henholdsvis 43,76 øre, 55,83 øre og 45,87 øre per kilowattime.

Ikke godt nok
Men ifølge Jarovic nekter Vitel å etterkomme dette.

- Vitel tilbød å basere regningene på spotpris, men bare tilbake til 1. Februar. Det er ikke godt nok, og heller ikke i tråd med uttalelsen til Elklagenemda, mener Jarovic.

Daglig leder Glenn Nøstdahl avviser at Jarovic er lurt.

- Jarovic hadde et strømprodukt som het forvaltningskraft. I avtalevilkårene fremkommer det at vi kan sette priser i etterkant etter hvordan prisbildet utvikler seg, sier Nøstdahl til NA24.

Han gjentar også at Vitel forholder seg til avgjørelser av Elklagenemda.

Rettslige skritt siste utvei
Regionsdirektør Torgeir Øines i forbrukerradet er klar over at mange tidligere kunder langt fra er fornøyd med sluttoppgjørene.

- Dersom Vitel ikke følger anbefalingene fra Elklagenemda er siste alternativ for kundene å gå til rettslige skritt, for eksempel ved å bringe saken inn for det lokale forliksrådet, sier Øines til NA24.

Men et dilemma gjenstår.

- Skulle du vinne frem rettslig er du ikke garantert å få pengene tilbake. Slik jeg har oppfattet det er det usikkert om Vitel har nok midler til å dekke eventuelle rettslige krav, sier Øines.

- Flere kunder som har nektet å betale de skyhøye regningen har fått inkasso-krav fra Vitel. Hva bør de gjøre?

- Har kunden fått inkassokrav, må du protesterer skriftlig til Vitel. Et omtvistet krav kan selskapet ikke gå til inkasso med, sier Øines.

Han mener Vitel-saken viser at strømkunder bør styre unna selskaper som krever forskuddsbetaling.

- Dersom selskapet må innstille driften er sjansen til å få tilbake det innbetalte beløp dessverre liten, sier underdirektør Torgeir Øines.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere