NA24.no


Illustrasjonsbilde: Vogntog på vinterføre.
Illustrasjonsbilde: Vogntog på vinterføre. Foto: Lasse Jangås (Nordlys)

Sjekker ikke utenlandske sjåførers lønn

Sist oppdatert:
Siden 1. juli har utenlandske sjåfører som kjører transport internt i Norge hatt krav på norsk lønn. Men ingen sjekker om de faktisk får det.

Å drive transportvirksomhet internt i et annet land enn der selskapet holder til, såkalt kabotasje, er i utgangspunktet forbudt, men EU tillater det med visse begrensninger. I sommer ble de norske tariffavtalene allmenngjort, noe som betyr at de også gjelder utenlandske sjåfører som kjører kabotasje i Norge.

Det er Arbeidstilsynet som skal sjekke at avtalene blir etterlevd, men så langt har de ikke gjennomført en eneste kontroll, bekrefter tilsynet overfor ABC Nyheter.

Norges Lastebileierforbund var for allmenngjøring, fordi det ville begrense de utenlandske operatørenes mulighet til å utkonkurrere norske bedrifter.

– Vi var for, forutsatt at det ble etablert systemer som gjør forskriften mulig å håndheve og kontrollere, sier forbundets generalsekretær Geir A. Mo.

– Forskriften er imidlertid vanskelig å kontrollere, og foreløpig er den nok dessverre ikke effektiv.

Den største utfordringen for næringen er ifølge Mo de useriøse aktørene med dårlig teknisk standard, brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser og andre regler.

– Disse bryter også kabotasjeregelverket og allmenngjøringsforskriften. De kjører rett og slett ulovlig, sier Mo.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere