RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)

Skal gjøre Twitter til en pengemaskin

Sist oppdatert:
Hyrer inn spesialister for å gjøre penger på den populære tjenesten.

Twitter, selskapet bak den populære mikroblogg-tjenesten ved samme navn, trapper nå opp arbeidet med å tjene penger.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Siden oppstarten for to og et halvt år siden har mikroblogg-tjenesten Twitter blitt et enormt populært internettfenomen. Tjenesten som lar brukerne bruke kun 140 tegn i sine meldinger blir tatt i bruk av millioner av mennesker verden over, fra Barack Obama til Lillebjørn Nilsen og Petter Stordalen.

Taper penger
Imidlertid taper selskapet penger hvert bidige kvartal. Twitter er privat eid og oppgir ikke resultatene, men talsmenn fra selskapet har innrømmet at de går med tap. Med 120 ansatte og ingen klar inntektsstrøm, ikke engang reklameinntekter, er dette kanskje ikke så rart.

Dette er de imidlertid iferd med å gjøre noe med. Blant de 26 stillingene som for tiden er utlyst på selskapets hjemmesider handler fire av dem spesifikt om å jobbe med å «monetarisere» tjenesten, ifølge Reuters.

Først og fremst søker de etter ingeniører som kan utvikle applikasjoner de kan tjene penger på. Selskapet har tidligere annonsert at de er interessert i å se på mulighetene for å tilby betalingsbaserte tjenester som for eksempel analyseverktøy, samt å se på mulighetene for å inkludere reklame i tjenesten. For øyeblikket kommer den eneste reklamen på siden fra brukerne selv.

Les mer: Reklamerer gjennom vennene dine

Les også: Benekter Twitter-betaling

Markedsfører seg mot bedrifter
I tillegg utlyser de en en markedsføringsstilling der stillingsbeskrivelsen går ut på å «forbedre forretningsbrukeres forståelse for Twitters verdi».

I oktober i fjor signerte selskapet en avtale med Google der de lisensierte bort datastrømmen sin mot et vederlag på 25 millioner dollar. Avtalen innebærer at Twitter-brukernes meldinger kan vises direkte i søkeresultater gjort i Google. Selskapet håper å få til flere lignende avtaler i tiden fremover.

Minus på driften har imidlertid ikke hindret selskapet fra å finne interesserte investorer. Så langt er det hovedsaklig denne typen kapitalinnsprøytning selskapet har levd av.

Milliardverdi
I september 2008 gikk en investorgruppe inn og kjøpte en 10 prosent eierandel i Twitter for 100 millioner dollar, noe som implisitt verdsatte selskapet til én milliard dollar (5,66 milliarder kroner med dagens kurs).

Mange mener denne verdsettelsen var vel høy. Blant annet kalte IT-gründeren Jason Fried investeringen «det seneste eksempelet på en lang rekke latterlige verdsettelser av selskaper som ikke tjener noen penger».

Les mer: Latterliggjorde Facebook og Twitter

Imidlertid har selskapet klart å holde god kontroll over kostnadene på noen områder. Twitters logo, den kvitrende fuglen, skal i sin tid ha kostet utviklerne mellom skarve 10 og 15 dollar. I stedet for å engasjere høyt betalte designere benyttet utviklerne av Twitter det nettbaserte bildebyrået iStockphoto som tilbyr royaltyfrie bilder.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere