RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Skal satse mer på nettaviser

Sist oppdatert:
TV 2-salget er en strategisk prioritering for A-pressen, sier konsernsjefen.

AKERSGATA (NA24): Det har nå blitt offisielt at A-pressen selger sin eierandel i TV 2 til Egmont, noe som gjør at TV-kanalen blir heleid av det danske selskapet.

Salget har fått kritikk, og mandag formiddag svarte konsernsjef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, på spørsmål rundt salget.

Eriksen begrunner avgjørelsen med at A-pressen nå vil konsentrere seg om være en god eier for lokalmedier i Norge.

- Ja, det er en strategisk prioritering for A-pressen dette, om at vi ønsker å konsentrere vår virksomhet til å utvikle og drive lokalmedier, sier konsernsjefen til NA24.

- Lokalmediene trenger større satsing på digitale plattformer, og de trenger ikke minst å styrke seg i det nasjonale annonsemarkedet. Så vi skal være en god medieeier for lokalmedier og opprettholde mediemangfoldet, utdyper Eriksen.

- Vemodig å selge
A-pressen kjøpte Edda før jul, og vil nå altså konsentrere seg om lokalmediene. Thor Gjermund Eriksen innrømmer dog at det ikke var en lett avgjørelse.

- Det er selvsagt litt vemodig å gå ut av TV 2, som er en innovativ organisasjon med dyktige medarbeidere. Det har vært fantastisk å være TV 2-eier, sier konsernsjefen.

- Men når jeg sier at det er vemodig, er det i hvert fall veldig bra at det er nettopp Egmont som overtar. Jeg er helt sikker på at Egmont vil videreføre den strategien som har vært ført av TV 2, legger Eriksen til.

Noen har spekulert i framtiden til TV 2s hovedkontor i Bergen etter salget til danske Egmont. Thor Gjermund Eriksen tror ikke at de ansatte i Bergen har noe å frykte.

- Selv om det ikke er så lett for alle folkeslag, utenom de norske, å sette seg inn i norsk distriktspolitikk, så tror jeg at Egmont har stor forståelse for Bergen som hovedkontor, er viktig for TV 2, fastslår A-pressens sjef.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Skal gire opp den digitale satsingen
Med virksomheten rettet mot lokalmediene, satser A-pressen på å utvikle det digitale.

- Vi må gire opp satsingen på digitale plattformer lokalt og kommer til å utvikle oss digitalt, som blir en av de aller viktigste oppgavene framover, forteller Thor Gjermund Eriksen.

- Så må vi være klar over at lokalavisene har ganske stabile opplag, på papir også, og er på ingen måte rammet av opplagsfall som VG og Dagbladet. Men det er ikke noe tvil om at de digitalplattformene komme til å bli viktigere og viktigere, også i lokalmediemarkedet, legger han til.

Påvirker ikke Nettavisen
A-pressen eier også femti prosent av Nettavisen, og nettopp Egmont eier den andre delen. TV 2-salget kommer imidlertid ikke til å påvirke eiersituasjonen i Nettavisen.

- Der vil vi opprettholde vårt partnerskap med Egmont, så dette betyr ingen endring i Nettavisen, bekrefter Thor Gjermund Eriksen.

Konsernsjefen forteller at Nettavisen er den eneste rene digitalposisjonen A-pressen innehar, og at nettstedet kommer til å bli viktig framover, selv om utsiktene ikke var like lyse for noen år siden.

- Det er gjort en fantastisk omstilling i Nettavisen de siste årene, men uten at du hadde hatt Egmont og A-pressen som eiere gjennom den tiden, kunne det gått galt. Fordi at det er først nå man leverer resultater som er til å leve med egentlig, sier Eriksen til NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere