RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

Skandaleomsust Saab-beiler

Sist oppdatert:
Det er igjen kun én interessent til Saab, og det selskapet sliter med ryktet.

Etter at Bård Eker og resten av Koenigsegg trakk seg som Saab-kjøper, har General Motors forsøkt å få på plass flere interessenter til selskapet. Denne uken ble det kjent at kinesiske BAIC kjøper utstyret og innmaten til modellene 9-3 og 9-5.

For hoveddelen av Saab er det kun én kjøper igjen; sportsbilprodusenten Spyker.

Skandaleomsust
Den svenske avisen Dagens Industri skriver i en artikkel torsdag at det nederlandske selskapet har et svakt finansielt rykte. Nå må selskapet bla opp med 3 milliarder kroner for å få myndighetenes godkjenning for et restruktureringslån.

Selskapets hovedeiere er Vladimir Antonov og Khaldoon Khalifa al Mubarak har så langt ikke fått de store verdiene ut av Spyker. Det eneste plussåret i selskapets historie var i 2006.

Denne positive årsrapporten fikk aksjekursen til Spyker til å stige. Den falt imidlertid raskt tilbake da rapporten ble anklaget for å være polert av det nederlandske finanstilsynet, skriver Dagens Industri. Dette fikk aksjonærene til å snu seg mot selskapet.

Innsideklager
Spyker Cars' sjef skal også ha blitt bøtlagt for å ha lekket innsideinformasjon. Rekordboten på 960.000 kroner er imidlertid anket.

Revisorene er også skeptiske til selskapet som er den siste interessenten igjen i Saab. I siste årsrapport skriver de at det er fare for at selskapet ikke vil overleve.

- Hvis selskapets ledelse ikke klarer å finne ny finansiering, gjennom den pågående støtten fra Snoras og dens hovedeier, er fortsettelsen for Spyker Cars NV høyst usikker, siterer DI fra årsrapporten.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere