NA24.no

Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Skattejakt på norske flykunder

Sist oppdatert:
SAS har gjeninnført bonuspoeng innenlands. Regjeringen svarer med skattejakt på kundene.

Et nytt lovforslag åpner for jakt på poengsamlere i flyselskapenes registre.

Det er bonuspoeng som er opptjent gjennom jobben som skattemyndighetene vil fordelsbeskatte. Ifølge Dagens Næringsliv kan lovforslaget ramme alle former for fordelskort.

Endringene som foreslås i ligningsloven og merverdiavgiftsloven, vil gi ligningsmyndighetene bedre mulighet til å innhente opplysninger fra en tredjepart ved mistanke om skatteunndragelser. Resultatet blir gullkort som er mindre gullkantede, skriver avisa.

Forrige uke gjeninnførte SAS bonuspoeng for bedriftskunder på innenriksflygninger, til tross for forbudet mot bonusordninger.

- Kan kreve lister

– I proposisjonen er det forutsatt at ligningsmyndighetene i slike tilfeller blant annet kan kreve lister over kunder som har mottatt kundefordeler og bonuspoeng knyttet til vare- eller tjenestekjøp. Etter forslaget vil ligningsmyndighetene derfor kunne kreve opplysninger om innehavere av bonuspoeng fra flyselskapene, sier Rino Lystad, lovrådgiver i Skattelovavdelingen i Finansdepartementet.

I tillegg til å gjeninnføre bonuspoeng, stevnet SAS staten for å få opphevet forbudet.

SAS har vært fortvilet over forbudet mot bonusopptjening på flyreiser innenlands, forklarte konsernsjef Rickard Gustafson til Finansavisen forrige uke.

Over halvparten bedriftskunder

Poengene kan opptjenes på flyreiser med SAS eller Widerøe innenlands i Norge.

- Vi kan ikke vente. Vi må kjempe for vår rett til å tilby hele produktet i alle land. Det er ingen grunn til at bonuspoeng skal være forbudt i Norge, som eneste land i verden, sier Gustafson til Finansavisen.

Selskapet har på bakgrunn av juridisk bistand besluttet at bonuspoengene skal begrenses kun til bedriftskunder. Det vil da være en avtale mellom to bedrifter, forklarer Gustafson, og sier at så lenge bedriften godtar avtalen med SAS, kan de ansatte tjene poeng også i Norge. Bedriftskunder utgjør over halvparten av selskapets passasjerer her i landet. De reisende kan deretter bruke poengene privat.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere