NA24.no

(AFP/Scanpix)

Skattepenger til nettporno

Sist oppdatert:
Den svenske statens eksperiment gikk ikke helt som planlagt.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Populariteten til den virtuelle verden "Second Life" har fått det statlige Svenska Insitutet til å spytte inn 400 000 kroner av skattebetalernes penger i den animerte lekestuen, skriver Expressen.

NA24 - din næringslivsavis

Det Svenska Institutet kaller investeringen «et eksperiment». De ville skape en svensk ambassade i en øde gate i lissom-verdenen på nettet, men avisen skriver at de som forsøker å finne ambassaden, i stedet havner på en pornoklubb.

På klubben jobber det alt annet enn ambassadører. En halvnaken storbyjente tilbyr heller seksuelle tjenester. Den dataanimerte kvinnen gnir seg mot stenger og danser for publikum.

Omsider finner imidlertid de svenske journalistene frem til området Second Sweden, der den ambassaden skal ligge.

- Hallo? Ho, ho, roper kvinnen de spiller i late-verdenen, i håp om at noen skal høre henne skrike.

Etter noen minutter får hun svar, og en skummel type som kaller seg Volvo Bailey bryter stillheten.

- Jeg skulle ha drept for en øl, sier han.

Second Life er skapt av Linden Lab i San Francisco. Inspirasjonen er hentet fra Neal Stephensens fiksjonsroman «Snow crash». Programmet kan lastes ned gratis fra Second Lifes hjemmeside. Det som skiller dette spillet fra andre dataspill, er at alle kan bygge seg virutuelle objekter og hi dem spesielle egenskaper.

Det var altså dette svenskene prøvde seg på, da de spyttet inn nesten en halv million kroner i en virtuell ambassade.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere