Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Norske veier overfylt av gamle biler som er både miljø- og sikkerhetsbomber.
Norske veier overfylt av gamle biler som er både miljø- og sikkerhetsbomber. Foto: Terje Bendiksby (NTB scanpix)

Skrekk-tallene Norge ikke kan være stolt av

- Ingen er fornøyd med denne situasjonen.
Sist oppdatert:

I mange år har Norge toppet en statistikk som ikke er spesielt hyggelig: Vi har Europas eldste bilpark.

Gamle biler betyr vesentlig høyere forurensning enn nye biler, og ikke minst har det skjedd en nærmest utrolig utvikling på sikkerhet de siste årene.

1 av 2 kunne overlevd

Danske Tekniske Universitet gjennomførte i 2012 en undersøkelse som viste at halvparten av trafikkdrepte sjåfører kunne overlevd om de hadde kjørt nyere biler.

- Folk kjører med mer trafikkfarlige og mindre miljøvennlige biler - som bruker mer drivstoff. De som sier at avgiftspolitikken er opptatt av miljøet, snakker tullball. Avgiftspolitikken legger opp til å være miljøfiendtlig, sa daværende opposisjonspolitiker Bård Hoksrud (Frp) til Nettavisen i 2011.

Bilparken er rekordgammel

Nå viser nye tall fra SSB at situasjonen ikke har blitt noe bedre med Frp i regjering. Til tross for at 2013 ble et år der nybilsalget økte noe, og der det var en kraftig økning av bilvrakingen, blir ikke bilparken yngre.

- Til tross for at 137.000 eldre personbiler ble tatt ut av trafikken i 2013, gikk ikke gjennomsnittsalderen på personbilparken ned. Den er fortsatt 10,5 år, slik den har vært de siste fire årene, melder SSB.

Dette er vesentlig høyere enn i sammenlignbare land. Det finnes ingen oppdatert statistikk på temaet, men i 2010 var snittalderen på bilparken i utvalgte EU-land 8,3 år - mer enn to år lavere enn i Norge.

Årsaken til at snittalderen ikke går ned, er at det importeres flere biler enn det tas ut. Totalt ble det importert totalt 172.463 nye og brukte biler til Norge i fjor.

Og ikke nok med at en ikke klarer å senke snittalderen på personbilparken: Om du tar med varebilene i statistikken, så økte faktisk gjennomsnittsalderen i fjor.

- Overrasket

Bård Hoksrud, nå statssekretær med ansvar for biltrafikken, sier han er litt overrasket over tallene til SSB.

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet.

- Ingen er fornøyd med denne situasjonen, men det er litt overraskende at det ikke har blitt bedre, etter at bilsalget har skutt i været, og ikke minst mange billige elbiler. Jeg ville trodd at man hadde snutt trenden, sier Hoksrud.

- Alderen på bilen betyr mye for trafikksikkerhet, og på dette feltet har det skjedd veldig mye de siste årene. Ulykkesmessig er det klart at en ønsker å få flere nye biler på veiene. Regjeringen har sagt at man skal gå gjennom dette med avgiftene på bil, men dette ligger innunder Finansdepartementet, sier Hoksrud

- Vi vet at det redder liv

Trygg Trafikk-direktør Jan Johansen mener det er viktig å få ny sikkerhetsteknologi tilgjengelig for mange flere.

Jan Johansen.

- Det er viktig i et sikkerhetsmessig perspektiv at sikkerhetsteknologi som vi nå ser på de nyeste bilene blir tilgjengelig for mange fler. Vi vet at det redder liv, så en må på et vis sikre at det beste sikkerhetsutstyret blir noe flere har.

- Det danskene har forsket på tror jeg er riktig, og vi vet at det i et fremtidsperspektiv ligger veldig mye tro på at ny teknologi i bilene skal føre til færre drepte og skadde i trafikken, sier Johansen.

Han påpeker samtidig at det er viktig at teknologien vi allerede har i dag blir benyttet.

- Nesten halvparten av de som dør på veiene har ikke på seg bilbelte, og mange av disse kunne overlevd, så en har en stor jobb å gjøre med å få folk til å bruke hva man faktisk har tilgjengelig, sier Johansen.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere