RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Denne rapporten er i salg for 25.0000 kroner eksklusiv moms.
Denne rapporten er i salg for 25.0000 kroner eksklusiv moms.

Skryterapport hemmeligholdt

Sist oppdatert:
Skryterapporten til Aftenposten er kjøpt, betalt og hemmeligholdt.

Analyseselskapet Ipsos MMI undersøker årlig nordmenns holdninger til store norske bedrifter.

Ipsos MMI holder rapporten tett til brystet, men gir den til Aftenposten.

Aftenpostens oppslag om at omdømmet stuper for DNB og Norwegian ble behørig sitert i en rekke norske medier.

Avisen slo torsdag stort opp at «omdømmet stuper for DNB og Norwegian».

Men det betyr ikke at de de får omtale hele rapporten.

- Nei de står ikke fritt, vi vil godkjenne hvilke saker de velger og hvor mye. Vi må balansere mellom å få oppmerksomhet som gjør at folk ønsker å kjøpe rapporten og samtidig ikke så mye at vi ikke får finansiert det hele. Det koster oss store beløp å gjennomføre disse tre undersøkelsene. Vi er avhengige av at noen kjøper rapportene som selges rimelig til de enkelte. Håper du forstår det. Aftenposten bidro for øvrig i sin tid med å starte opp denne undersøkelsen, opplyser avdelingsleder Kristin Rogge Pran ved Ipsos MMI til Nettavisen.

Nettavisen sendte en e-post til Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen for å høre om det stemmer at Ipsos MMI må godkjenne det de skriver.

Kort tid etter ringer telefonen.

- Aftenposten ringte meg for at jeg skulle bekrefte ovenfor Nettavisen den avtalen som vi har, sier heter Tom Hansen, markedsdirektør hos Ipsos MMI.

Hansen avviser at avisen ikke kan skrive det den ønsker.

- Hun har formulert seg upresist. De står helt fritt til å skrive det de vil, men de får ikke gjengi hele rapporten. Vi ser gjennom den for å gjennomgå faktagrunnlaget. 

- Ved å gi rapporten til Aftenposten søker dere offentlighet. Når vi ikke vet grunnlaget, hvordan kan vi stole på det som blir presentert?

- Det er ikke offentligheten. Aftenposten får publisere fra rapporten med sperrefrist. Det er full copyright på rapporten så kundene får ikke bruke den eksternt uten å ha snakket med oss.

Dette er 23. gang undersøkelsen er gjennomført

Fakta: Profilundersøkelse Store norske bedrifter 2014

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Om undersøkelsen:

Dette er 23. gang undersøkelsen er gjennomført.

I alt er 112 bedrifter i 11 ulike bransjer vurdert.

Fem kriterier er målt: Totalinntrykk, miljøbevissthet, samfunnsansvar og moral, økonomi og lønnsomhet, samt reklame og informasjon.

Undersøkelsen er gjennomført i perioden 15. april til 24. juni i år.

Dette er en utvalgsundersøkelse, der 4016 personer over 18 år er vervet til å svare. Svarprosenten var 23,5 prosent.

Kilde: Aftenposten

- Historikken er at denne undersøkelsen gjorde man med Aftenposten i sin tid. Siden den gang har Aftenposten fått den på forhånd, men dagen før og med sperrefrist til vi selv presenterer smakebiter i vårt omdømmeseminar, sier Hansen.  

Millioner i spill
Grunnen til at de ikke vil frigi mer skyldes penger.

- Den er i salg i mange uker og måneder etterpå, og er ikke ferdigsolgt, sier Hansen.

I år har har 112 bedrifter i 11 ulike bransjer blitt vurdert. Ipsos MMI velger selv ut hvilke bedrifter det er som blir målt. Valgene tas på bakgrunn av bedriftenes størrelse og posisjon i ulike bransjer

Prisen på rapporten er 25.000 kroner uten moms. Noe som i år kan gi Ipsos MMI 2,8 millioner kroner.

- Jeg kan ikke si hvor mye vi omsetter for. 

- Hva vil du si til de som måtte mene at dere bruker Aftenposten som markedsføringskanal?

- Nei. Det er ikke det vi gjør.

Etter at Nettavisen har snakket med markedsdirektøren avviser også Aftenpostens sjefredaktør at de har noen begrensninger.

- Vi stiller oss helt uforstående til dette. Aftenposten har ikke inngått noen avtaler som begrenser vår frihet til å rapportere fra materialet. Vi har stått helt fritt i vår rapportering og MMI har ikke hatt anledning til å godkjenne våre artikler. Den eneste begrensningen vi har hatt er at vi ikke har anledning til å publisere selve grunnlagsmaterialet i sin helhet. Dette er selvsagt uproblematisk, skriver Espen Egil Hansen i en e-post.

Espen Egil Hansen avviser at de blir kontrollert.


- Ødelegger reklameverdi
Ipsos MMI er ikke de eneste som lager omdømmemålinger.  BI har en årlig måling av bedriftkundenes tilfredsstillhet.

- Vi legger ut hele listen, sier prosjektleder Pål Rasmus Silseth til Nettavisen.

Han mener at man bør opplyse om hva man har spurt, hvem man har spurt og hva det er spurt om.

- Det viktige er at det er etterprøvbart. Vi mener at når man går offentlig ut med tall, så bør du dokumentere nok til at andre kan etterprøve det. Jeg synes at når man går ut med noe, så bør man publisere de andre som var med i listen, uten nødvendigvis å gå helt i detalj. De kunne vist hele rekken på overordnet nivå. Det er i hvert fall slik vi tenke, sier Silseth.

For BIs prosjektleder er det ikke overraskende dersom det er penger som er grunnen til at kortene holdes tett til brystet.

- Jeg regner med at det er salgsargumenter som gjør at Ispsos MMI ikke gjør det. De ønsker å selge til de bedriftene som blir målt, så jeg skjønner jo hvorfor de gjør det. Men samtidig er det viktig at de går ut med nok til at det bygger tillit, sier Silseth.

BI som begynte med sitt kundebarometer i 1996 var tidligere mer restriktive med informasjonen.

- Nå går vi mer åpent ut for å få større medieinteresse, men vi har alltid tilgjengeliggjort informasjon til alle. Det har vi hatt positive erfaringer med.

Også de tar betalt for sine undersøkelser.

- Vi selger detaljer og tilleggsundersøkelser. Men vi går ut med hele lista. Prisen vi tar er fra 10.000-15.000 kroner og oppover.

De selskapene og etatene som kommer godt ut på målingen er snare med å sende ut hurrameldinger, om hvor godt likt de er hos folk flest.

- Bedrifter som kommer godt ut av slike undersøkelser bruker positiv informasjon som markedsføring. Kan mangel på offentlighet ødelegge noe av denne verdien?

- Det vil det gjøre. Hvis noen fremmer en ide om at her er det mye hemmelighold, så vil det svekke troverdigheten ved resultatet. Det er nettopp derfor vi går ut med så mye som vi gjør, sier Silseth.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere