RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slaget står om Petrojarl

Sist oppdatert:
Kampen om offshoreselskapet Petrojarl intensifiseres fredag ettermiddag. Prosafe foreslår fusjon, men rivalen Teekay kjøper seg opp.

Les NA24 på mobil

Teekay Shipping melder fredag ettermiddag at selskapet har kjøpt 5.748.450 aksjer i Petrojarl til kurs 63 kroner. Samtidig melder Folketrygdfondet om salg av det samme antallet aksjer.

Teekay har nå 22,8 prosent av Petrojarl, som driver med flytende produksjon, et område som er kraftig i vinden på grunn av dagens høye oljepriser. Teekay kjøpte onsdag eierandelen til Petroleum Geo Service i Petrojarl for 60 kroner.

NA24 - din næringslivsavis

Rivalen Prosafe kjøpte seg mandag opp til 29,57 prosent for 50 kroner aksjen.

Vil ha fusjon
Fredag ettermiddag foreslår Prosafe fusjon i en børsmelding. Prosafe skriver at selskapet har fått positive tilbakemeldinger fra flere aksjonærer, og mener et sammenslått selskap vil bli en sterk og global aktør i det voksende markedet for flytende produksjon, hvor Prosafe har sin styrke i normale farvann, mens Petrojarl har sin styrke i områder med ekstremt klima.

På spørsmål om Teekays oppkjøp forpurrer fusjonsplanene, svarer konsernsjef i Prosafe, Arne Austreid: - Vi forholder oss til det som skjer og har ingen ytterligere kommentar.

- Vi har nå invitert Petrojarls ledelse inn i forhandlinger om fusjon, sier han til NA24. Videre sier han at de har hatt tanker en liten stund, og kommet frem til at dette er den beste modellen.

- Villige til å lytte
Adm. direktør Espen Klitzing i Petrojarl sier til NA24 at Petrojarl primært ønsker en løsning hvor den flytende produksjonsvirksomheten videreføres i et selvstendig selskap, men at Prosafe har som intensjon å fusjonere Petrojarl inn i den mer diversifiserte Prosafe-virksomheten. - Men vi er villige til å lytte til argumenter, sier han.

Klitzing sier det har vært muntlig kontakt med Prosafe, men at man ikke har mottatt skriftlig materiale utover det som fremgår av en pressemelding fra Prosafe.

Klitzing påpeker at Petrojarl kjenner den andre beileren, Teekay, godt gjennom et etablert samarbeid. - Vi mener Teekay kan være en god partner, sier han, men legger til at dette ikke betyr at han foretrekker Teekay fremfor Prosafe. - Det har ikke jeg sagt og heller ikke ment å antyde, sier han.

Petrojarl og Teekay har et samarbeid gjennom joint venture-selskapet Teekay Petrojarl Offshore

Kraftig kursoppgang
I takt med de ulike flaggemeldingene denne uken, har aksjen steget hele 50 prosent fra kursen på 44 kroner for en uke siden.

Petrojarl-aksjen steg fredag drøyt 4 prosent til 66 kroner, før handelen ble stanset i forkant av melding om Teekay-kjøpet, så markedet venter tydeligvis budkamp.

Klitzing er enig i at det mest sannsynlig blir et oppkjøp eller en fusjon, slik det ser ut nå.

Basert på dagens kurs er Petrojarl verdt 5,95 milliarder kroner på Oslo Børs. Til sammenligning er Prosafe verdt 18,7 milliarder. I tillegg til sin virksomhet innen flytende produksjon, er Prosafe verdensledende på bolig- og servicerigger.

Canadiske Teekay Shipping er et kombinert shipping- og offshorekonsern som er verdsatt til drøyt 20 milliarder kroner på New York-børsen. Teekay har tidligere gjort flere oppkjøp på Oslo Børs: Skaugen PetroTrans, Navion, Ugland Nordic Shipping og Bona Shipholding.

Budkamp
En analytiker sa tidligere at beilerne antakelig ikke er ferdige med å kjøpe aksjer i selskapet.

- Går det mot budkamp i Petrojarl?

- Ja, var det korte svaret fra en analytiker som ikke ønsket å stå frem med navn.

- Hvem tror du vinner budkampen?

- Den som betaler mest vinner, sa analytikeren til NA24 iMarkedet, og ville ikke spekulere i hvem av partene som vil gå seirende ut av kampen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere