RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slakter Postens millionsatsing

Sist oppdatert:
Postens svindyre logo vekker reaksjoner.

- Nå ble jeg lei meg, dette var akkurat det jeg fryktet skulle skje da Posten skulle komme med ny logo, sier Line Støtvig i designbyrået Tangram til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Posten lanserte i dag sitt nye profilprogram. Fra nå og de neste par årene skal samtlige uniformer og skilt byttes ut, og 10.000 biler skal dekoreres om.

Har mistet den statlige tyngden
Støtvig, som leder Bates-eide Tangram Design, sier hun var spent før lanseringen.

- Det jeg hadde håpet var at den statlige tyngden og tradisjonen som Posten representerer skulle bli videreført. Men det som ble resultatet var det jeg fryktet. Posthornsymbolet er forvandlet til det ugjenkjennelige og logoen blir som en hvilken som helst moderne ordinær logo, sier Støtvig.

Hun hadde regnet med en modernisering.

- Men det jeg hadde ventet er et langt stykke fra det som kom nå. Det som ble presentert i dag er ikke tydelig og særpreget som en logo for Posten burde være. Posthornet er vanskelig å gjenkjenne og hele logoen fremstår som likegyldig. Det er veldig typisk norsk, hvor man ønsker å gjøre alt moderne og ikke tar nok hensyn til posisjonen, sier Støtvig.

Hun sier hun ikke har for vane å uttale seg negativt om andre byråers arbeid.

- Men dette ble virkelig ikke bra, sier Støtvig.

(saken fortsetter under bildet)

- Skjønner endringen
Anniken Fjelberg som leder Dinamo Design sier hun skjønner hvorfor Posten gjør det hun kaller «en veldig stor endring». Posten var inntil ganske nylig kunde hos Dinamo.

- Da vi jobbet med Posten var det ikke snakk om at vi skulle få røre posthornet. Dette er utvilsomt en stor endring og den nye logoen er veldig abstrakt og moderne, sier Fjelberg.

Hun synes profilen til Bring fremstår som et friskt pust.

- Nå får de en synergi mellom Posten og Box som de ikke fikk før. Det burde ikke være feil for Posten å bli forbundet med et firma som leverer pakker på døren, og nå får de det, sier hun.

Er det fornuftig å foreta en så stor endring som det Posten nå har gjort?

- Jeg kjenner ikke strategien deres nå, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men jeg regner med at de har hatt gode grunner for å gjøre såpass store forandringer som de har gjort nå, sier Fjelberg.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere