NA24.no

Slik rammer flykrisen

Sist oppdatert:
Sterling buklandet i natt. Den kraftige turbulensen i flybransjen vil også påvirke deg.

I natt buklandet Sterling. Den kraftige turbulensen i flybransjen vil også ramme deg.

NA24 - din næringslivsavis

Du må i snitt betale mer og i tillegg skifte fly oftere.

Det blir ifølge konkurranseekspert og professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole konsekvensene av finansuroen som nå også rammer flyindustrien. I natt gikk flyselskapet Sterling konkurs.

Les mer: Sterling knust av finanskrisen

Les mer:SAS til himmels etter konkursen

– Det blir ikke nødvendigvis dyrere billetter, men færre billigbilletter. I tillegg må en del direkteruter legges ned fordi det blir tynnere ruter når færre flyr, sier Steen.

Etter hvert som bedriftene må finne frem sparekniven, vil også forretningssegmentet rammes.

– Vi vil se at businessfolk begynner å fly bak forhenget.

– En kjempeutfordring
Ifølge Steen har over 30 flyselskaper gått over ende så langt i år. Enda flere kan falle ned i stormen.

– Ett år eller to med nullvekst vil føre til at man må endre til redusert trafikk. Det vil være en kjempeutfordring.

– Selskapene må enten klare å spare veldig fort eller ha penger til å dekke tapene med. De som ikke har kortsiktig likviditet har et kjempeproblem, sier Steen.

Mange av selskapene som har gått konkurs har vært små selskaper med lav likviditet. De har også gjerne satset på lave priser.

– Dette er et konjunkturavhengig segment. Selskapene er helt avhengig av å tilby lave priser, men i dagens situasjon er det vanskelig.

Må tilpasse seg
Professor Steen gir følgende oppsummering av hvordan finanskrisen vil ramme flyindustrien.

1) Den økonomiske nedturen vil føre til at folk reiser mindre.

2) Flyselskapene får økte kapitalkostnader.

3) Flyselskapene får drahjelp av en lavere oljepris.

– De som vil overleve på lengre sikt er de som klarer å tape minst og snu seg rundt. Men det tar tid å tilpasse seg, sier Steen.

SAS' dype lommer
Både SAS og Norwegian er ifølge Steen forholdsvis godt rustet mot finansstormen, med tilsynelatende god likviditet. Likevel tror han de vil få store utfordringer på hver sin front.

– Norwegian har hatt en veldig stor vekst og er nå i ferd med å tilpasse rutesystemet sitt. De kan nå få en utfordring knyttet til likviditetsbehovet ved innkjøp av nye fly.

SAS har tradisjonelt vært ansett for å ha dype finansielle lommer.

– Til forskjell fra Norwegian har ikke SAS en like god tilpasningsevne. Det vil bli den største utfordringen til SAS, sier Steen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere